Jak rozpoznać dobrego copywritera?
Zawód: copywriter. Czym zajmują się copywriterzy?
Marketing internetowy to bardzo szeroka branża, która rozrasta i zmienia się właściwie z dnia na dzień. Nic więc dziwnego, że swoje miejsce odnajdują w niej różnorodni specjaliści - w tym i bohaterowie tego materiału, czyli copywriterzy. Nie do końca wiesz, czym tak naprawdę się oni zajmują? Otóż głównym celem copywritingu jest stworzenie takiego komunikatu marketingowego, który zachęci odbiorcę do podjęcia określonego przez nadawcę działania. Może to być dokonanie zakupu, zapisanie się do newslettera, wzbudzenie zainteresowania marką, etc. Komunikaty te umieszczane są w reklamach w mediach społecznościowych, na stronach internetowych, ale także i w mediach analogowych: w czasopismach, w katalogach, na billboardach, w telewizji czy w radiu.
W ogólnym rozumieniu copywriter zajmuje się więc tworzeniem treści o charakterze marketingowym. Jego zadaniem jest dotarcie do odbiorcy i przemówienie do niego takim językiem, aby zrozumiał on przekaz i aby się nim zainteresował. Copywritera możemy albo zatrudnić (jest to opłacalne, jeśli nasza strategia marketingowa obejmuje regularną publikację dużej ilości treści) lub wynająć na konkretne zlecenia.
Copywriter kreatywny, content writer i SEO copywriter - czym się różnią?
Zanim jednak przejdziemy do poszukiwań copywritera idealnego, warto wiedzieć, że w tym zawodzie można specjalizować się w poszczególnych tematach, ale przede wszystkim w konkretnych rodzajach tworzonych treści. W najogólniejszym ujęciu wyróżniamy copywriterów kreatywnych, content writerów oraz SEO copywriterów. Oczywiście, istnieją także multicopywriterzy, posiadający w swojej ofercie różnorodne typy zleceń pisanych.
Copywriter z zasady powinien być kreatywny - jednak mianem copywritera kreatywnego najczęściej określa się specjalistów w agencjach reklamowych czy marketingowych. Praca takiej osoby polega nie tyle na napisaniu dużej ilości tekstu, co na jego skondensowaniu i stworzeniu czegoś wyjątkowego dla danej marki. Są to np. chwytliwe hasła reklamowe, koncepty kampanii reklamowych czy scenariusze spotów.
Copywriter, który specjalizuje się w nieco dłuższych - lecz przecież wciąż kreatywnych formach - nazywany jest content writerem. Jak już pierwszy człon tej nazwy wskazuje, osoba ta tworzy treści, publikowane w ramach content marketingu. Liczy się więc ich wysoka jakość oraz wartość dla odbiorcy. Treści te powinny sprawiać, że czytający chce lepiej poznać firmę, markę czy produkt, wzbudzić jego zaufanie i nakłonić do wykonania działania. Jeśli content writer skupia się na pisaniu treści publikowanych w sieci, nazywany może też być web writerem.
Oprócz kreatywnych i content writerów, możemy wyróżnić jeszcze SEO copywriterów. Ci eksperci tworzą teksty głównie na potrzeby pozycjonowania. Najczęściej mają one określoną długość i wypełnione są kluczowymi frazami, nie wymagają też zazwyczaj głębokiego researchu. Taka osoba powinna dobrze znać zasady SEO, tak by jak najlepiej dopasować tekst do aktualnych wymagań wyszukiwarek.
Powyższy podział jest oczywiście umowny i nie jest obowiązującym w branży - jednak sporo ułatwia podczas poszukiwania copywritera do zlecenia!
Jak znaleźć dobrego copywritera?
Jeśli poszukujesz copywritera, który wesprze Cię w realizacji strategii content marketingowej, to na pewno chcesz współpracować z profesjonalistą. Ty nie musisz znać się na wszystkim (właściwie jest to nierealne), więc tę część zadań najlepiej oddać w ręce, które Cię nie zawiodą. Nie jest jednak łatwo rozpoznać copywritera idealnego - zwłaszcza jeżeli poszukujesz go online.
Zacznijmy więc od podstaw. Poszukiwania warto zacząć od jak najbardziej szczegółowego określenia, czego oczekujesz. Czy masz już opracowaną strategię content marketingową, czy potrzebujesz pomocy? Jak często chcesz publikować treści? Jakiego rodzaju? Ile możesz i chcesz zapłacić za ich tworzenie?
Gdy już wiesz, jakiego typu copywritera poszukujesz i co dokładnie chcesz mu zaproponować, możesz przejść do kolejnego ważnego pytania: gdzie znaleźć najlepszego podwykonawcę? Zasadniczo opcje są dwie: albo podejmujesz współpracę z agencją, która ma w swoich szeregach takiego specjalistę, albo samodzielnie musisz go znaleźć. Pierwsza opcja jest łatwiejsza, ale często i droższa - a jeśli zależy Ci jedynie na usługach copywriterskich, może przez to być nieopłacalna. Druga opcja jest trudniejsza, ale możesz odnaleźć osobę, która dokładnie odpowiada Twoim wymaganiom.
Poszukiwania rozpocznij od obrania swoich potrzeb w słowa. W przypadku współpracy z agencją, na pewno zostaną zadane Ci podobne pytania - dzięki przygotowaniu także będziesz na nie gotowy. Wszystkie swoje wymagania i to, co oferujesz ujmij w zlecenie. Te możesz opublikować w kilku miejscach w sieci, m.in. na portalach z pracą (pojawia się tam coraz więcej ogłoszeń będących nie stricte ofertą zatrudnienia, ale zaproszeniem do stałej współpracy) oraz w mediach społecznościowych. Aby dotrzeć do tekściarzy, możesz też dołączyć do odpowiednich grup na Facebooku (np. Copywriter poszukiwany - zlecenia dla copy lub Copywriting, seo copywriting - zlecenia dla copywritera).
Do zlecenia zgłoszą się osoby zainteresowane Twoimi warunkami. Im więcej chętnych odpowie na Twoje ogłoszenie, tym trudniejszy wybór przed Tobą. Jak wybrać więc copywritera, który się sprawdzi? Najlepiej kierując się poniższą listą cech i umiejętności pożądanych w tym zawodzie.
Wykwalifikowanych specjalistów, zarówno ekspertów branżowych, jak i SEO copywriterów znajdziesz także w WhitePress® i GoodContent.
Dobry copywriter… czyli jaki? Cechy, których warto szukać u copywritera
Ponieważ copywriter zajmuje się pisaniem tekstów na zlecenie, jego podstawową cechą powinno być tzw. “lekkie pióro”, najlepiej idące w parze z dobrą znajomością języka polskiego (lub też innego, w którym mają być napisane treści).
Dobry copywriter może pochwalić się także znajomością z zakresu psychologii sprzedaży czy trendów w marketingu. Dzięki temu tworzone przez niego treści nie są jedynie dobrze brzmiącym tekstem, ale również działają na wyobraźnię odbiorcy, pobudzając go i zachęcając do wykonania określonej akcji. W przypadku treści publikowanych w sieci, nie mniej istotna będzie znajomość (przynajmniej podstawowa) zasad SEO.
Copywriter powinien też opanować zasady conent marketingu, umieć dobrać styl i ton wypowiedzi do wskazanej grupy docelowej oraz kanału. Oczywistym jest, że inaczej powinna brzmieć oferta B2B, artykuł do mediów branżowych i post na fanpage'u, który obserwują głównie Millenialsi.
Wszystko to możesz zweryfikować w bardzo prosty sposób - prosząc o przesłanie portfolio lub zlecając mniejsze zadanie (oczywiście najlepszą opcją jest zlecenie płatne). Drugi sposób jest o tyle skuteczniejszy, że sprawdzisz nie tylko zdolność władania słowem, ale też umiejętność przeprowadzania researchu oraz tego, czy jest on w stanie odnaleźć się w interesującej Cię tematyce. Jeśli Twoje zlecenie dotyczy specyficznej branży, dobrym wyborem będzie copywriter specjalizujący się w niej, znający już dość dobrze temat, o którym ma pisać. Dużym plusem jest także przesłany do wypełnienia brief lub rozmowa telefoniczna jeszcze przed rozpoczęciem pracy - masz wówczas pewność, że copywriter chce poznać Twoje oczekiwania i dowiedzieć się, jak najlepiej je spełnić.
Małe zlecenie ma jeszcze tę zaletę, że zweryfikujesz cechy poszukiwane u każdego podwykonawcy (nie tylko copywritera): punktualność, rzetelność, sposób komunikacji z klientem (czyli z Tobą).
Czytając przygotowane przez copywritera zlecenie i/lub zapoznając się z jego portfolio, postaraj się jak najbardziej wczuć w postać potencjalnego odbiorcy, możesz też poprosić o pomoc i przeczytanie kogoś niezwiązanego z Twoim zleceniem. Czy nawet trudne tematy są ujęte w zrozumiały sposób? Czy tekst czyta się łatwo i przyjemnie? Czy czujesz zainteresowanie i chcesz dowiedzieć się więcej na temat danego produktu lub firmy?
Jeśli na te pytania odpowiedź jest jednoznacznie pozytywna - brawo, copywriter idealny odnaleziony! Pozostało dogadać szczegóły współpracy i podpisać umowę.
Copywriter, którego nie chcesz - sytuacje, które powinny być dla Ciebie sygnałem ostrzegawczym!
Nie zawsze jednak jest tak kolorowo - częściej zdarza się tak, że jednak przesłane portfolio czy tekst próbny nie robią odpowiednio dobrego wrażenia. Niestety, wiąże się to z tym, że zawód copywritera cechuje się niskim progiem wejścia. Żeby zacząć pisać artykuły na zlecenie trzeba tak naprawdę znaleźć jedynie osobę, która nam to zlecenie da. I w tym momencie pojawia się ryzyko, że podjęta współpraca nie spełni naszych oczekiwań.
Poniżej mała ściąga dla tych, którzy poszukują copywritera - lista sytuacji i cech, które powinny wzbudzić czujność. Uwaga: niekoniecznie dyskwalifikują one danego tekściarza jako dobrego, często wynikają z niewielkiego doświadczenia. Nawet jeśli trafiliśmy na żółtodzioba, nie oznacza to automatycznie, że efekty jego pracy nas nie zadowolą ;)
Błędy ortograficzne i interpunkcyjne w korespondencji
Copywriter zarabia pisząc - powinien więc wykazywać się dość dobrą znajomością języka, w którym tworzy. Jeśli w ofercie, mailu lub innej informacji od potencjalnego podwykonawcy widzisz rażące i kłujące w oczy błędy ortograficzne bądź interpunkcyjne, to na pewno nie jest to najlepszy sygnał.
Bardzo niskie stawki lub problemy z wyceną pracy
Jeśli zbierasz oferty od różnych copywriterów to łatwo zauważysz, że podwykonawcy proponują bardzo różne stawki. Nie kieruj się tym, żeby wybrać jak najniższą - może to być sygnał, że dany tekściarz może walczyć jedynie ceną, a nie jakością swojej pracy. Jeśli dodatkowo pojawiają się problemy z wyceną (nie ma pojęcia, na ile wycenić dane zlecenie), ich przyczyną może być brak lub małe doświadczenie w podobnych realizacjach.
Opóźnienia w dostarczaniu zamówionych treści
Zaproponowałeś copywriterowi próbne zlecenie, uzgodniliście warunki, w tym termin oddania zadania. Czekasz, termin mija… i nic. Dzwonisz lub piszesz i nie dostajesz odpowiedzi? A może dostajesz przeprosiny i kilka wymówek? Pamiętaj, że copywriter musi być kreatywny, więc na pewno będą one bardzo wiarygodne. Niemniej jeżeli ktoś spóźnia się z pierwszym zadaniem, to kolejne również możesz otrzymywać po terminie.
Brak portfolio
Nieposiadanie żadnych tekstów do zaprezentowania potencjalnemu klientowi to duży minus, aczkolwiek każdy kiedyś stawia pierwsze kroki na ścieżce zawodowej. Czy chcesz jednak być klientem eksperymentalnym?
Niska jakość zlecenia próbnego
Żeby zostać copywriterem, wystarczy mieć dostęp do komputera. Dlatego często biorą się za to osoby, które uważają, że potrafią pisać… ale uważają tak tylko one. Jeśli na swoje zlecenie otrzymałeś tekst niespełniający Twoich wymagań, możesz poprosić o wprowadzenie poprawek. Chyba że jest on totalnym niewypałem i nie widzisz pola do współpracy - wówczas trzeba się pożegnać z takim tekściarzem.