Rzemieślnik czy mistrz słowa? O rodzajach copywriterów

Wszystkie branże powiązane z marketingiem internetowym są zmuszone korzystać z usług copywriterów. Ilość treści, jaka obecnie jest potrzebna do wypromowania lub wypozycjonowania swojej oferty, jest bowiem tak ogromna, że mało która firma decyduje się robić to własnym nakładem. Oznacza to współpracę z wieloma pisarzami – czasem zdalną i okazjonalną, czasem na stałe. Na tej podstawie można wyróżnić kilka najczęściej powtarzających się wzorców, wedle których owi pisarze pracują. Jakich dokładnie? Przekonajmy się!
Ponad 20 000 copywriterów czeka na Twoje zlecenie.
Załóż konto

Autorzy stron i reklam

Copywriter to bardzo ciekawy zawód. Spełniają się w nim nie tylko studenci wielu humanistycznych kierunków, ale także poloniści z porządnym bagażem doświadczeń, czy osoby luźno związane z branżą reklamową. Nie ma bowiem jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, kim właściwie powinien być twórca treści. Najważniejsze, aby był kreatywny, systematyczny i dobrze znał zasady pisowni języka, w którym tworzy. Zdecydowana większość firm, które potrzebują usług tego rodzaju, współpracuje kilkoma-kilkunastoma “zdalnymi” pisarzami, którzy przyjmują i wysyłają zlecenia na teksty bez konieczności pojawiania się w biurze. Przy stałej współpracy można sobie nawet pozwolić na podział tematów wedle zainteresowań i mocnych stron naszych copy w taki sposób, aby współpraca szła nam jak najsprawniej. Autorzy tekstów nie pracują wszak w jednakowy sposób. Czas dokładniej omówić ich metody.

Kto pisze Twój tekst?

Okazuje się, że styl pracy copywriterów może znacznie różnić się między sobą, lecz jesteśmy w stanie wyróżnić kilka dominujących modeli - piszemy to oczywiście z lekkim przymrużeniem oka, lecz poczynione obserwacje są jak najbardziej poważne. Oto wyróżniające się grupy:

  • Mistrzowie słowa pisanego - bardzo dbają o formę tego, co piszą. Lubią używać nieco zapomnianych zwrotów (jak np. “azaliż”), skomplikowanego słownictwa, a także często odwołują się do oczywistych i znanych (w ich mniemaniu) każdemu klasyków literatury. Zdarza się też, że dodają do tekstów nieco elementów humorystycznych - oczywiście w dobrym tonie.
  • Wodoleje - któż z nas w szkole nie usiłował osiągnąć mistrzostwa pracy pozorowanej? Ci pisarze doprowadzili tę umiejętność do perfekcji. Potrafią wyprodukować tysiące znaków, lecz jakby spróbować wyjąć z tego samą treść, to okaże się, że wystarczyłyby trzy zdania. Jednak istnieją fani takiego sposobu pisania.
  • Rzemieślnicy - potrafią w dwa dni “obrobić” zlecenie opiewające na sześćdziesiąt tysięcy znaków. Żaden temat nie jest im straszny. Mogą produkować taśmowo treści o turbosprężarkach lub parkingu samochodowym w Białce Tatrzańskiej. Bez mrugnięcia okiem podejmują się każdego wyzwania.
  • Researcherzy - ta grupa potrafi znaleźć garść (i to sporą!) interesujących ciekawostek na dosłownie każdy temat. Bez względu na to, czy pisze o sprzedaży żarówek, czy projektowaniu ogrodów, z jego tekstu niejednokrotnie można się dowiedzieć więcej, niż w szkole.
  • Terminowi - każde zlecenie odsyłają kilka dni przed czasem, a także nad wyraz precyzyjnie określają, kiedy wywiążą się z kolejnego. Kilka godzin opóźnienia, którego oczywiście nie zauważy zleceniodawca, traktują jako spore wykroczenie, za które szczerze przepraszają. Można im powierzyć teksty dla trudnych lub wymagających klientów bez jakichkolwiek obaw.
  • Problematyczni - twierdzą, że bardzo zależy im na współpracy, lecz tajemniczy pech zawsze krzyżuje ich zamiary. Dyski ulegają zalaniu i zniszczeniu, skrzynka mailowa sama kasuje zlecenia, formaty źle się zapisują, a całe akapity ulegają skasowaniu.

Prawdopodobnie ze wszystkimi typami copywriterów przynajmniej raz zetknął się każdy, kto zawodowo zleca lub sprawdza teksty. Powyższa klasyfikacja jest co prawda dość humorystyczna, lecz niniejszy artykuł ma przede wszystkim na celu przybliżenie specyfiki współpracy z wieloma pisarzami - a ona, podobnie jak powyższa lista jest bardzo różnorodna i urozmaicona.

Jak sobie wzajemnie pomóc?

Aby współpraca z copywriterami przebiegała sprawnie (i to bez względu na to, który model pracy prezentują), powinniśmy przestrzegać kilku prostych zasad. Przede wszystkim istotne jest dobre, czyli zrozumiałe i szczegółowe opisanie zlecenia. Im więcej informacji dostarczymy naszym pisarzom, tym mniej otrzymamy pytań z prośbami o wyjaśnienia. Oprócz podstawowych wytycznych zawierających ilość znaków lub tekstów, termin wykonania, frazy kluczowe i tematykę, warto dodać kilka słów od siebie na temat specyfiki działania klienta, jego oczekiwań lub stylu pisania, do jakiego jest przyzwyczajony. Jeśli tematyka dotyczy bardzo wąskiej i niepopularnej specjalizacji, również dobrze jest podać rzetelne źródła informacji na ten temat - pozwoli to uniknąć nieporozumień, a w konsekwencji także odsyłania tekstu do poprawek.

Uważasz, że czegoś zabrakło na naszej liście? Jeśli tak - prosimy o sugestie, chętnie poczytamy o Twoich doświadczeniach.
 


 

  • Autor: Łucja Stachura

    SEO Manager

    verseo.pl

    Holistyczne doświadczenie marketingowe zebrała w agencji marketingowej, przechodząc przez wszystkie linie frontu. Zainteresowana zarządzaniem projektami w SEO od 2015. Obecnie ogarnia całą rozbrykaną grupkę SEOwców w Verseo, by mogli zająć się tym co lubią najbardziej - ergo pozycjonowaniem.

Wasze komentarze (6)
Redakcja GoodContent zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Doriss

    Profesjonalny copywriter powinien cechować się przede wszystkim kreatywnością, systematycznością i doskonałą znajomością zasad pisowni języka, w którym się tworzy. Bez względu na to, czy jest się Mistrzem słowa pisanego, czy Rzemieślnikiem, każdy powinien umieć dostosować styl pisania do potrzeb klienta i tematyki.

    Ważne jest, aby copywriter potrafił przeprowadzić rzetelne badania na temat, aby dostarczyć wartościowe informacje. Biorąc pod uwagę różnorodność modeli pracy, profesjonalnym jest umiejętność terminowego wykonywania zleceń, oraz elastyczność w podejściu do różnych tematów. W zasadzie tego nauczyła mnie agencja, swoje pierwsze kroki postawiłam w https://dais.pl/ od nich miałam pierwsze mniejsze zlecenia.

    W toku nabierania doświadczenia w pracy copywritera nauczyłam się, jak kluczowe są także umiejętności komunikacyjne, które pozwalają na zrozumienie oczekiwań klienta oraz wyjaśnienie ewentualnych wątpliwości. Ostatecznie, doskonały copywriter powinien dążyć do ciągłego rozwoju, poszerzania wiedzy i doskonalenia swoich umiejętności pisarskich, aby sprostać wymaganiom tego dynamicznego rynku.

    2023-04-26, 09:24
  • Ania

    Bardzo ciekawy artykuł. Czy napisaliście już może podobny o zleceniodawcach? Myślę, że szczery artykuł na ten temat byłby hitem.

    2022-06-04, 16:12
  • Aneta

    Typ Wodoleja jest okropny - to taki brak szacunku dla drugiej osoby. Dlaczego tak uważam powinniśmy szanować swój czas, jeśli mamy coś ważnego i konkretnego do przekazania to przekaż my to w jak najprostszy sposób. Jeśli nic nie mamy do powiedzenia — najlepiej nie pisz, nie mów nic. Twój czytelnik doceni to, że nie stracił swojego cennego czasu na artykuł. Ostatnio zakupiłam książkę: "Chłopiec, kret, lis i koń" - zaskoczona jak mało treści w niej się znajduje, a zarazem pod wielkim wrażeniem, że w tej treści znajduje się wszystko, co ważne i nie ma w tej książce ani jednego niepotrzebnego słowa.

    odrudej.pl

    2022-02-05, 11:39
  • Olga

    Zwrot "ów pisarze" na samym wstępie treści poświęconej copywritingowi wygląda dość... ciekawie. Zwracam uwagę, bo ten błąd wydaje mi się coraz powszechniejszy, a zwłaszcza w takim tekście troszkę zgrzyta ;)

    2021-06-23, 15:25
  • Joanna

    Drodzy,
    Cytuję z Waszej strony: "Zajmujesz się marketingiem? Na pewno masz do czynienia z copywriterami, pracującymi wewnątrz firmy lub działającymi jako freelancerzy. Prześwietlamy twórców treści i z przymróżeniem oka opisujemy najczęściej powtarzające się wzorce". Błagam, poprawcie ten błąd ortograficzny;)

    2021-03-15, 15:16
  • Maciej Mrozowski

    Termin rzecz święta, research rzecz święta i forma tak samo... to, co ja jestem? :)

    2020-09-18, 20:48
Polecane artykuły
GoodContent_AI_main
Tanie teksty napisane przez AI z nadzorem copywritera

GoodContent nie boi się AI, ale nie zapomina o copywriterach. Zależy nam szybkości realizacji zleceń, ale jednocześnie chcemy być pewni, że tekst jest wysoce merytoryczny i nie zawiera błędów. Dlatego postanowiliśmy stworzyć nową kategorię na naszej platformie, dzięki której Reklamodawcy będą mogli zamówić treści stworzone przez sztuczną inteligencję i jednocześnie nadzorowane przez copywriterów. Nowe rozwiązanie pozwoli zaoszczędzić zleconiadawcom nie tylko czas, ale również pieniądze.