Featured snippets dla serwisu contentowego – jak osiągnąć więcej?
Dlaczego walka o pozycję w Google się opłaca?
Do wielu niewątpliwych zalet znalezienia się w pierwszej trójce wyników wyszukiwania Google należy zaliczyć między innymi:
- zwiększenie widoczności Twojej witryny,
- zbudowanie rozpoznawalności marki,
- możliwość uzyskania użytkowników, którzy będą do strony wracali regularnie,
- prestiż i podkreślenie znaczenia Twojej witryny w wybranym temacie.
Zwiększenie widoczności Twojej witryny to nic innego, jak pokazanie światu tego, co oferujesz. Możesz tworzyć świetne, praktyczne i wartościowe treści pełne pasji, jednak to okazja zaprezentowania ich użytkownikom da Ci szansę osiągnięcia wybranych celów (np. sprzedaży produktu lub usługi). Widoczność w wynikach wyszukiwania w przypadku serwisu contentowego, którego „produktem” jest właśnie treść, to klucz do zwiększenia liczby odwiedzających i stałych czytelników.
Zbudowanie rozpoznawalności marki sprawi, że dla wielu osób Twoja strona stanie się pierwszym miejscem, w którym będą szukać informacji. Portale o zdrowiu, urodzie, samochodach elektrycznych są tego najlepszym przykładem. Możliwość uzyskania użytkowników, którzy będą wracali regularnie to kolejny element wiążący się z rozpoznawalnością marki. Łączą się z tym także prestiż i podkreślenie znaczenia Twojej witryny w wybranym temacie. Jeżeli Twoje artykuły znajdują się na pierwszych pozycjach to znak, że treści są dobrze przygotowane i jasno odpowiadają na pytania zadawane w wyszukiwarce.
Featured snippets - czym są?
To nic innego, jak fragmenty tekstu zaciągnięte ze strony, które przynajmniej częściowo odpowiadają na pytanie zadane w wyszukiwarce. Mogą występować w postaci ciągłego tekstu, wypunktowań, tabel, oraz zawierać załączone do artykułu zdjęcia.
W związku z tym, że w featured snippets znajduje się odpowiedź na zadane pytanie (czasem jest ona wystarczająca), pozycja ta ma zarówno zalety, jak i wady.
Zalety:
- zwiększenie rozpoznawalności marki,
- zwiększenie liczby nowych użytkowników,
- możliwość oceny skuteczności treści.
Wady:
- gotowa odpowiedź zawarta w featured snippets może sprawić, że użytkownik nie wejdzie na prezentowaną stronę,
- nie ma możliwości śledzenia ruchu z pozycji "0".
Jak znaleźć się na featured snippets?
Jeżeli stwierdzisz, że znalezienie się na pozycji 0 jest szansą dla Twojego serwisu, weź pod uwagę kilka kwestii. Zwłaszcza, gdy jesteś na etapie tworzenie treści.
Szukaj inspiracji w wyszukiwarce - chcesz napisać artykuł o kosmetykach dla dzieci? Sprawdź zapytania powiązane z głównym słowem kluczowym i dowiedz się, czy na któreś z nich odpowiedzi znajdują się właśnie w formie featured snippets. To pozwoli Ci lepiej zrozumieć, w jakiej formie zaprezentować czytelnikom wybrane zagadnienie.
Wstawiaj słowa kluczowe - to główny element, dzięki któremu algorytm może znaleźć odpowiedź na zadane pytanie. Stosuj je z umiarem, jednak zawsze niech znajdą się w najważniejszych miejscach tekstu. Tam, gdzie znajduje się odpowiedź.
Udzielaj konkretnej odpowiedzi - owszem, konkretna odpowiedź zawarta w featured może nie doprowadzić użytkownika do Twojej strony. Jednak korzyści takie jak budowanie widoczności marki mogą okazać się potrzebne w przyszłości.
Stosuj czytelny podział tekstu - nie jest odkryciem, że tekst podzielony na akapity, zawierający odpowiednie nagłówki i wypunktowania jest czytelniejszy dla użytkowników. Taka treść jest również lepsza dla algorytmów, które nawet z nagłówków mogą stworzyć listę na potrzeby pozycji 0.
Zadbaj o właściwe opisanie obrazów, ponieważ i one wpływają na widoczność Twojego serwisu.
Usuwaj zbędne znaczniki z kodu, ponieważ mogą być one źródłem problemów związanych z indeksowaniem podstrony. Aby ich uniknąć, na przykładzie CMS Wordpress, wklejaj tekst najpierw do edytora tekstowego. Dopiero na końcu sformatuj go tak, jak zaplanowałeś wcześniej. Kopiując tekst np. z dokumentów Google narażasz się na przekopiowanie całej masy niepotrzebnych znaczników.
Jak przekuć featured snippets w odwiedziny na stronie?
Fakt, jeżeli ktoś szuka prostej odpowiedzi, np. kiedy wracają dudki, to raczej nie odwiedzi Twojej witryny, tylko zadowoli się prostą odpowiedzią: w kwietniu. Jednak możesz postarać się i wokół tematu dudków zbudować nieco więcej treści. O ile przy powyższym zapytaniu odpowiedź jest prosta i jednoznaczna, o tyle na takie: jaka budka dla dudka, możesz zdobyć nowego Czytelnika.
Sposoby na zachęcenie odbiorcy do odwiedzenia witryny przez featured snippets:
- jeżeli to możliwe, stosuj liczne podpunkty na pozycji 0 pojawi się kilka z nich, a poniżej przycisk: Więcej elementów;
- rozwijaj odpowiedzi w akapitach pod nagłówkami, Google pokaże nagłówki i wielokropkiem oznacza to, że na stronie dostępne jest rozwinięcie tematu;
- używaj w artykule obrazów zdjęć, infografik i innych, które wyświetlane w featured snippets mogą zainteresować użytkowników.
Podsumowanie
Znalezienie się na pozycji 0 może znacząco wpłynąć na postrzeganie Twojego serwisu. I choć nie dla każdego artykułu znalezienie się tam będzie możliwe, to nadal warto próbować. Sprawdzaj różne możliwości i sposoby prezentowania treści, bo może się okazać, że co dobrze zadziała w artykule A, nie sprawdzi się w artykule B.