Jak przygotować brief dla copywritera
Gdy zamawiasz opracowanie treści, zależy Ci głównie na tym, aby była ona dobrze skonstruowana, poprawna i na temat. Jako zleceniodawcy zakładamy, że osoba trudniąca się pisaniem nie będzie miała problemów ze spełnieniem tych wymogów… A jednak zdarza się, że efekt końcowy znacznie odbiega od naszych oczekiwań. I niekoniecznie oznacza to, że mamy do czynienia z kiepskim autorem – bardzo często powodem jest nieodpowiednio przygotowany lub wybrakowany brief. Przeczytaj, jakie są najważniejsze elementy briefu i jak zawrzeć w nim informacje dla copywritera tak, by otrzymać treść na miarę Twoich potrzeb.
Najważniejsze elementy briefu dla copywritera
Zapoznaj się ze wskazówkami do poszczególnych części briefu dla copywritera – zacznij stosować się do nich przy kolejnych zleceniach, a przekonasz się, jak usprawni to Twoją współpracę z twórcami treści.
1. Tematyka, tytuł
Temat tekstu może być mniej lub bardziej szczegółowy w zależności od tego, jak specjalistycznej treści oczekujesz. Możesz podać copywriterowi gotowy tytuł artykułu, a nawet taki sugerujący jego formę (np. 6 pomysłów na romantyczną kolację w domu) lub poprosić o zaproponowanie tytułu.
2. Długość treści
Najlepiej podać ją w widełkach lub z dokładnością do tysiąca znaków. Wielu zleceniodawców ma kłopot z określeniem optymalnej długości treści – pomóc w tym może internet. Jeśli zlecasz jakiś rodzaj tekstu po raz pierwszy, porównaj podobne materiały w sieci na ten sam lub zbliżony temat i zmierz te, które wyczerpują zagadnienie (np. za pomocą narzędziom do liczenia znaków). W ten sposób określisz orientacyjną długość treści, jakiej oczekujesz od copywritera.
3. Słowa kluczowe lub zagadnienia do zawarcia w tekście
Ten punkt w równej mierze dotyczy dłuższych artykułów, jak i krótszych form (np. post na Facebooku). Jeśli oczekujesz treści zoptymalizowanej pod SEO, w tym miejscu wymień frazy kluczowe, których należy użyć. Zresztą bez względu na przeznaczenie treści warto wskazać, co powinna obejmować. Wystarczy, że wymienisz hasłowo, jakie terminy, zagadnienia czy informacje muszą znaleźć się w tekście. Unikaj przesadnego rozpisywania się – to już pozostaw copywriterowi.
4. Termin przygotowania tekstu
Dla większości autorów jest to jedna z najważniejszych wytycznych. Postaraj się przewidzieć stosowną ilość czasu na przygotowanie tekstu, zwłaszcza jeśli ma to być dłuższy artykuł. Zlecenie eksperckiej treści „na wczoraj” to kiepska strategia – specjalistyczne teksty wymagają researchu i dobrego wniknięcia w temat, a dopiero następnie jego opisania. W takich przypadkach potrzebne są minimum 2–3 dni, w ciągu których można zebrać i uporządkować informacje, a następnie opisać je w tekście oraz przeredagować do finalnej postaci.
Bądź konkretny(-a). Poniedziałek 1 października dla Ciebie może oznaczać, że tego dnia sprawdzisz i opublikujesz artykuł, z kolei ktoś inny może przez to rozumieć, że ma czas na dostarczenie treści do północy. Dlatego jeśli gonią Cię terminy, oprócz daty oddania tekstu podaj również godzinę, np. poniedziałek 1 października do 12:00.
5. Cel treści i grupa docelowa
Wielu zleceniodawców nie podaje w wytycznych tych informacji, a to błąd. Informacja o tym, do kogo skierowana jest treść i w jakim celu powstaje, sprawi, że copywriter znacznie lepiej zrozumie zadanie i z łatwością przygotuje odpowiedni tekst. Często – zwłaszcza przy zleceniach na dłuższe treści – copywriterzy sami dopytują o cel i modelowego odbiorcę, gdy nie znajdą takiej informacji w zleceniu.
6. Struktura tekstu, formatowanie
Nawet jeśli uważasz, że to, jak powinien wyglądać dobrze przygotowany artykuł, jest powszechną i oczywistą wiedzą, nie każdy będzie miał tę samą wizję finalnej wersji tekstu. Jeśli artykuł ma być wygodny do czytania i nie chcesz, żeby przypominał długi blok tekstu bez najmniejszej przerwy – napisz to. Niektórzy podają nawet orientacyjną liczbę nagłówków do poszczególnych części artykułu, a także konkretne oczekiwania co do innych elementów formatowania: styl nagłówków, liczbę pogrubień, wypunktowań czy np. wymóg wstawienia tabeli. Wszystko po to, by otrzymać treść w formie idealnej i już jej nie poprawiać.
7. Miejsce publikacji
Ta wytyczna nie zawsze jest konieczna, ale może pomóc copywriterowi w stworzeniu odpowiedniej treści. Warto podać stronę, na której będzie opublikowany tekst, zwłaszcza jeśli zależy Ci na tym, by był on spójny pod kątem stylu czy narracji z artykułami, które już się tam znajdują.
8. Dodatkowe wytyczne
Wymieniam je na końcu, ale niekiedy może się okazać, że to właśnie dodatkowe wytyczne są kluczowe, by otrzymać treść zgodną z oczekiwaniami. W takich uzupełniających wskazówkach możesz zamieścić np. materiały, na których należy się oprzeć przy pisaniu, prośbę o podanie danych statystycznych wraz ze źródłami, zacytowanie wypowiedzi eksperckiej bądź zasugerowanie tematycznego wideo do osadzenia w treści.
Przygotowanie dobrego briefu do zlecenia to podstawa, jeśli chcesz, by współpraca z copywriterem była owocna i satysfakcjonująca. Wymaga to poświęcenia kilku chwil na przemyślenie i sprecyzowanie oczekiwań, jednak w efekcie zaoszczędzisz sporo czasu na odsyłaniu uwag czy wprowadzaniu poprawek samodzielnie. Mamy nadzieję, że powyższe wskazówki pomogą Ci przygotować dobry brief do każdego zlecenia i usprawnią Twoją pracę.