Zalety korzystania z platform copywriterskich
Jak działa platforma copywriterska?
Głównym zadaniem platform copywriterskich jest pośrednictwo między klientem (zleceniodawcą) a copywriterem (twórcą). Bardzo często współpraca ta przebiega anonimowo. Zamówienie jest opłacane z góry przez klienta, który dostarcza pełne wytyczne i na ich podstawie copywriter przygotowuje dla niego treść. Na niektórych platformach klienci mają możliwość odrzucenia treści czy zgłoszenia poprawek do tekstów.
Platformy do zamawiania treści działają całkowicie legalnie. Zasady rozliczeń i płatności są przejrzyste, dlatego też spora grupa copywriterów freelancerów zaczyna swoją działalność od tego typu platform.
Platformy copywriterskie – najważniejsze zalety
W czasach, w których żyjemy, praca zdalna nikogo już nie dziwi. Bardzo dużo ludzi szuka możliwości dodatkowego zarobku. Osoby bez doświadczenia próbują swoich sił w różnych dziedzinach. Te, które mają lekkie pióro, często decydują się na pracę jako copywriterzy. Zawód ten staje się coraz bardziej popularny, a jego dodatkową zaletą jest możliwość wykonywania go z dowolnego miejsca na świecie.
Świetnym rozwiązaniem dla początkujących twórców są właśnie platformy contentowe. Przede wszystkim dają im szansę na nabycie doświadczenia, a także nawiązanie dłuższej współpracy z klientami. Klienci na wybranych platformach mają możliwość przydzielania prywatnych zleceń wybranym użytkownikom, często też za wyższe stawki – więc jeśli pisze się dobrze, można liczyć na więcej zamówień i warunki atrakcyjniejsze niż na starcie.
Najistotniejsze zalety platform copywriterskich z perspektywy twórcy to:
- minimum formalności – rozliczeniami zajmuje się administracja platformy;
- szansa dorobienia sobie do budżetu;
- brak wymogu posiadania portfolio, dzięki czemu nie muszą się martwić o zlecenia i bazę klientów;
- możliwość rozpoczęcia pracy jako copywriter, nawet gdy nie ma się doświadczenia, ponieważ na platformach tego typu konto może założyć sobie każdy po napisaniu tekstu próbnego.
Dzięki automatyzacji platform copywriterskich zasady współpracy są przejrzyste zarówno dla zleceniobiorców, jak i zleceniodawców, co pozwala na uniknięcie potencjalnie konfliktowych sytuacji. Najlepsze serwisy contentowe funkcjonują znakomicie, mają szeroką bazę copywriterów oraz wielu klientów i codziennie realizują setki zamówień.
Jakie są wady platform contentowych?
Jak wszystkie usługi, platformy tego typu posiadają również wady. Przed wszystkim odstraszają bardziej doświadczonych twórców, którzy szukają większych zarobków. Serwis chce być dla klientów konkurencyjny, więc stara się oferować swoje usługi jak najtaniej, a do tego copywriter nie otrzymuje pełnej stawki za wykonane zlecenie – platforma potrąca swoją marżę. Z tej przyczyny copywriterzy, żeby „wyjść na swoje”, muszą pisać dużo i szybko. Bardzo często pojawia się także walka o zlecenia. Nie każdy ma czas, aby spędzać na platformie kilka godzin i czekać na odpowiednie dla siebie zamówienie.
Kolejną wadą jest także brak kontaktu z klientem lub jego znaczne ograniczenie. Często w formularzu na stronie nie da się przedstawić wszystkich wytycznych, nie ma też możliwości ustalenia dodatkowych szczegółów. Tego typu sytuacje skutkują nieodpowiednimi treściami, a co za tym idzie – niezadowoleniem klientów. Również automatyzacja platform copywriterskich nie zawsze jest ich zaletą. Czasami klienci wymagają tekstów, do których potrzebne jest indywidualne i twórcze podejście czy np. bardzo dobra znajomość produktu, a serwis nie ma oferuje możliwości jego przesłania do copywritera.
Czy warto współpracować z platformą copywriterską?
Platformy do zamawiania treści mają tyle samo fanów, co przeciwników. Są bardzo dobrym rozwiązaniem dla początkujących copywriterów, ale także dla tych, którzy nie chcą zakładać własnej działalności gospodarczej, aby rozliczać się z klientami. Niektórzy twórcy obawiają się, że nie opłaca się inwestować swojego czasu w działania na platformach contentowych, bo nie otrzymają wystarczającej liczby zleceń lub nie zarobią na nich zbyt wiele. Wiele zależy tu od indywidualnego podejścia do pracy oraz zakresu tematyk, którymi copywriter się zajmuje, ale także od wyboru sprawdzonej platformy. Należy szukać takiej, która ma jasne zasady rozliczeń oraz zapewnia dobry kontakt z administracją, co pozwala na szybkie wyjaśnienie wszelkich wątpliwości czy reklamacji.