Rozliczenia copywriterów i podatki w platformie GoodContent

Zadaniem platformy GoodContent jest kontaktowanie klientów z copywriterami. Platforma realizuje wiele funkcji, m.in. rozlicza podatki copywriterów. Temat rozliczeń wzbudza wiele dyskusji, bo z każdego przelewu klienta copywriter dostaje „na rękę” ponad połowę z całości przelanej kwoty. W artykule wyjaśniamy, dlaczego tak się dzieje, jakiej wysokości jest marża i co się zmienia w platformie w zakresie rozliczeń i komunikacji.
Ponad 20 000 copywriterów czeka na Twoje zlecenie.
Załóż konto

Znacząca większość klientów GoodContent to polskie firmy, a prawie wszyscy copywriterzy rozliczają się w oparciu o umowę o dzieło. Oznacza to, że wydawca platformy przy każdej transakcji opłaca dwa podatki – podatek VAT od sprzedaży wobec firm i zaliczkę na podatek dochodowy za copywriterów. Po drodze pobierana jest także prowizja w wysokości 17.5% dla wydawcy GoodContent, jakim od 10 września jest WhitePress sp. z.o.o.

Kto ile zarabia po wpłacie klienta w wysokości 1000 zł (przelew – kwota brutto)?

Prześledźmy sytuację, gdy klient wykonuje zlecenie na 1000 zł brutto (w systemie kwota nazwana jest „budżetem”) i takim przelewem zasila konto platformy. 1000,00 zł – kwota brutto na fakturze VAT i wartość przelewu. 186,99 zł – tyle podatku VAT odlicza reklamodawca (23% licząc od kwoty netto), a płaci wydawca GoodContent do urzędu skarbowego. 813,01 zł – tyle znajduje się na fakturze netto, czyli jest to realny przychód netto WhitePress. 142,27 zł – taką prowizję (17.5%) pobiera WhitePress (jest to zysk platformy z transakcji, ale od tej prowizji właściciele WhitePress płacą dwukrotnie podatek dochodowy i ostatecznie zarabiają po opodatkowaniu ok. 100 zł). 670,74 zł – taką kwotę otrzymuje copywriter. Przy czym istnieją dwie możliwości:

  1. copywriter prowadzi działalność gospodarczą – wtedy wystawia nam fakturę netto na tę kwotę, a my płacimy mu przelew w wysokości 825,01 brutto – kwota z doliczonym podatkiem VAT. Taki twórca ma jednak do pokrycia podatek VAT oraz podatek dochodowy, które opłaca już we własnym zakresie.
  2. copywriter nie prowadzi działalności gospodarczej – wtedy rozliczenie następuje w oparciu o umowę o dzieło (najczęściej właśnie tak jest). 670,74 zł – to kwota brutto na umowie o dzieło.

Zgodnie z ustawą wydawca GoodContent (WhitePress) opłaca za copywritera zaliczkę na podatek dochodowy i o tę wartość obniżony jest przelew do twórcy.

Sposób obliczania podatku:

134,15 zł – koszt uzyskania przychodu (20% od wartości brutto), 537,00 zł – podstawa opodatkowania (różnica kwoty brutto i kosztu uzyskania przychodu, zaokrąglona do 1 zł), 91,00 zł – wartość zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych (17% procent podstawy opodatkowania, zaokrąglone do 1 zł). A zatem: 91,00 zł – zaliczka na podatek dochodowy za copywritera opłacany przez wydawcę GoodContent. 579,74 zł – kwota netto na umowie o dzieło i w przelewie do copywritera. Jak widać na tym przykładzie, copywriter dostaje niecałe 58% wartości przelewu pierwotnego, jednak znaczącą część brakującej kwoty pobierają Urzędy Skarbowe.

Za co wydawca GoodContent pobiera 17,5% prowizji?

Od 10 września 2019 roku wydawcą platformy GoodContent jest WhitePress sp. z o.o. W momencie przejęcia platformy podjęliśmy dwie decyzje dotyczące cen i marży:

  • nie będziemy zmieniali marży, na jakiej operuje platforma (zostaje 17.5%),
  • ze względu na to, że poziom marży jest dość niski, klienci nie otrzymują dodatkowych rabatów.

Za tę prowizję platforma realizuje wiele zadań, oto najważniejsze:

  • promujemy usługi wśród reklamodawców, działamy tak, żeby zamówień było coraz więcej,
  • promujemy platformę wśród copywriterów, tak, aby zlecenia były płynnie realizowane,
  • dokonujemy rozliczeń podatkowo-księgowych, czyli wystawiamy faktury, rozliczamy umowy o dzieło, wystawiamy deklaracje PIT,
  • rozwijamy platformę (prace projektowo-programistyczne), aby jej obsługa była coraz wygodniejsza i bardziej efektywna,
  • odpowiadamy codziennie na kilkadziesiąt pytań i wątpliwości, pomagamy w sytuacjach nietypowych, doradzamy, zapewniamy wsparcie techniczne.

Jasne informacje dla copywriterów o zarobkach – pierwsze ważne zmiany w platformie

[Informacje aktualne na październik 2019 r.] Pierwsze tygodnie obsługi platformy (jako WhitePress) pozwoliły nam nakreślić plany dotyczące rozwoju. Jednak zanim przejdziemy do programowania nowych funkcji naszym pierwszym celem jest poprawa komunikacji i informacji udzielanych klientom i twórcom w platformie. Przy okazji zmiany stawki podatku dochodowego przeprogramowaliśmy sposób, a raczej moment rozliczenia ostatecznej wartości zarobków copywritera.

Najważniejsze dokonane we wrześniu zmiany i poprawki planowane na październik:

  • Z powodów formalnych oraz aby copywriterzy mogli skorzystać z obniżenia stawki podatku dochodowego, w dniu 30.09.2019 zmieniliśmy w systemie moment ustalania podatku i kwoty netto na umowach o dzieło, tak aby liczyć te wartości na dzień wypłaty, a nie na dzień zatwierdzania tekstów. Oznacza to, że jeżeli podajemy kwoty „na rękę” przy poszczególnych tekstach, są to wartości nie uwzględniające zaokrągleń obowiązujących na umowie o dzieło.
  • Już rozpoczęliśmy i będziemy kontynuowali zmiany w widoku „Finanse” tak, aby było jasne i czytelne, co oznaczają dane wartości i jak są liczone. Widok ten będzie się różnił w zależności od tego, czy twórca ma działalność gospodarczą (wystawia nam fakturę) czy nie.
  • Chcemy wprowadzić informacje o tym, ile można zarobić (brutto i netto) na danym tekście już na etapie jego rezerwacji.
  • Wprowadzamy ułatwienia informacyjne dla twórców rozliczających się w oparciu o faktury VAT (ile zarobili, jakie są najważniejsze dane i na jaką wartość mogą nam wystawić fakturę).

Po realizacji powyższych punktów planujemy wiele usprawnień platformy. Będziemy na bieżąco informowali o nich twórców i klientów.

Wasze komentarze (0)
Redakcja GoodContent zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Polecane artykuły
Budowa opisu produktu od A do Z

W jednym z poprzednich artykułów na blogu doradzaliśmy, jak dobrze określić odbiorcę i stworzyć ciekawy opis produktu. W tym artykule analizujemy konstrukcję tego rodzaju treści oraz aspekty, które wpływają na optymalizację opisów pod kątem doświadczeń odbiorców oraz wyszukiwarek. Sprawdź, o czym warto pamiętać.