Rozliczenia copywriterów i podatki w platformie GoodContent
Znacząca większość klientów GoodContent to polskie firmy, a prawie wszyscy copywriterzy rozliczają się w oparciu o umowę o dzieło. Oznacza to, że wydawca platformy przy każdej transakcji opłaca dwa podatki – podatek VAT od sprzedaży wobec firm i zaliczkę na podatek dochodowy za copywriterów. Po drodze pobierana jest także prowizja w wysokości 17.5% dla wydawcy GoodContent, jakim od 10 września jest WhitePress® sp. z.o.o.
Kto ile zarabia po wpłacie klienta w wysokości 1000 zł (przelew – kwota brutto)?
Prześledźmy sytuację, gdy klient wykonuje zlecenie na 1000 zł brutto (w systemie kwota nazwana jest „budżetem”) i takim przelewem zasila konto platformy. 1000,00 zł – kwota brutto na fakturze VAT i wartość przelewu. 186,99 zł – tyle podatku VAT odlicza reklamodawca (23% licząc od kwoty netto), a płaci wydawca GoodContent do urzędu skarbowego. 813,01 zł – tyle znajduje się na fakturze netto, czyli jest to realny przychód netto WhitePress. 142,27 zł – taką prowizję (17.5%) pobiera WhitePress® (jest to zysk platformy z transakcji, ale od tej prowizji właściciele WhitePress® płacą podwójnie podatek dochodowy i ostatecznie zarabiają po opodatkowaniu ok. 100 zł). 670,74 zł – taką kwotę otrzymuje copywriter. Przy czym istnieją dwie możliwości:
- copywriter prowadzi działalność gospodarczą – wtedy wystawia nam fakturę na kwotę netto, w przypadku płatników VAT wykonujemy przelew w wysokości 825,01 brutto – kwota z doliczonym podatkiem VAT. Taki twórca ma jednak do pokrycia podatek VAT oraz podatek dochodowy, które opłaca już we własnym zakresie.
- copywriter nie prowadzi działalności gospodarczej – wtedy rozliczenie następuje w oparciu o umowę o dzieło (najczęściej właśnie tak jest). 670,74 zł – to kwota brutto na umowie/umowach o dzieło.
W zależności, na jaką kwotę opiewa umowa o dzieło (każdy stworzony Utwór – pojedynczy tekst – stanowi osobną umowę o dzieło) od kwoty brutto pobierana jest zaliczka na podatek na zasadach ogólnych lub w formie ryczałtu.
Zgodnie z ustawą wydawca GoodContent (WhitePress®) opłaca za copywritera zaliczkę na podatek dochodowy i o tę wartość obniżony jest przelew do twórcy.
Sposób obliczania podatku
Dla umów o dzieło powyżej 200 zł brutto Zamawiający (GoodContent) pobiera zaliczkę na podatek dochodowy na zasadach ogólnych z uwzględnieniem 20% kosztów uzyskania przychodu. Dla naszego przykładu copywriter podjął się wykonania jednej lub kilku umów o dzieło (każda powyżej 200 zł) na łączną wartość 670,74 zł brutto:
- Kwota na rachunku – 670,74 zł
- Koszty uzyskania przychodu – 134,15 zł
- Podstawa opodatkowania – 537 zł (różnica kwoty brutto i kosztu uzyskania przychodu, zaokrąglona do 1 zł)
- Podatek dochodowy – 91 zł (17% procent podstawy opodatkowania, zaokrąglone do 1 zł, jest to kwota, jaką GoodContent odprowadza za copywritera do urzędu skarbowego).
- Netto – 579,74 zł (kwota przelewu dla copywritera)
Od umów o dzieło do 200 zł brutto Zamawiający (GoodContent) pobiera zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 17 % (bez uwzględnienia kosztów uzyskania przychodu). Dla naszego przykładu, copywriter podjął się wykonania kilku umów o dzieło (każda do 200 zł) na łączną wartość 670,74 zł brutto:
- Kwota na rachunku – 670,74 zł
- Podstawa opodatkowania – 671 zł (zaokrąglona do 1 zł)
- Podatek dochodowy – 114 zł (17% procent podstawy opodatkowania, zaokrąglone do 1 zł, jest to kwota, jaką GoodContent odprowadza za copywritera do urzędu skarbowego).
- Netto – 556,74 zł (kwota przelewu dla copywritera)
Jak widać na przykładach, copywriter dostaje niecałe 58% wartości przelewu pierwotnego, jednak znaczącą część brakującej kwoty pobierają Urzędy Skarbowe.
Umowa o dzieło a ZUS
Od stycznia 2021 r. wszystkie umowy o dzieło (każdy pojedynczy Utwór) są zgłaszane do ZUS zgodnie z obowiązującymi przepisami. Umowy o dzieło nie podlegają składkom ZUS.
Za co wydawca GoodContent pobiera 17,5% prowizji?
Od 10 września 2019 roku wydawcą platformy GoodContent jest WhitePress® sp. z o.o. W momencie przejęcia platformy podjęliśmy dwie decyzje dotyczące cen i marży:
- nie będziemy zmieniali marży, na jakiej operuje platforma (zostaje 17.5%),
- ze względu na to, że poziom marży jest dość niski, klienci nie otrzymują dodatkowych rabatów.
Za tę prowizję platforma realizuje wiele zadań, oto najważniejsze:
- promujemy usługi wśród reklamodawców, działamy tak, żeby zamówień było coraz więcej,
- promujemy platformę wśród copywriterów, tak, aby zlecenia były płynnie realizowane,
- dokonujemy rozliczeń podatkowo-księgowych, czyli wystawiamy faktury, rozliczamy umowy o dzieło, wystawiamy deklaracje PIT,
- rozwijamy platformę (prace projektowo-programistyczne), aby jej obsługa była coraz wygodniejsza i bardziej efektywna,
- odpowiadamy codziennie na kilkadziesiąt pytań i wątpliwości, pomagamy w sytuacjach nietypowych, doradzamy, zapewniamy wsparcie techniczne.
Za co wydawca GoodContent pobiera 17,5% prowizji?
Od 10 września 2019 roku wydawcą platformy GoodContent jest WhitePress® sp. z o.o. W momencie przejęcia platformy podjęliśmy dwie decyzje dotyczące cen i marży:
- nie będziemy zmieniali marży, na jakiej operuje platforma (zostaje 17.5%),
- ze względu na to, że poziom marży jest dość niski, klienci nie otrzymują dodatkowych rabatów.
Za tę prowizję platforma realizuje wiele zadań, oto najważniejsze:
- promujemy usługi wśród reklamodawców, działamy tak, żeby zamówień było coraz więcej,
- promujemy platformę wśród copywriterów, tak, aby zlecenia były płynnie realizowane,
- dokonujemy rozliczeń podatkowo-księgowych, czyli wystawiamy faktury, rozliczamy umowy o dzieło, wystawiamy deklaracje PIT,
- rozwijamy platformę (prace projektowo-programistyczne), aby jej obsługa była coraz wygodniejsza i bardziej efektywna,
- odpowiadamy codziennie na kilkadziesiąt pytań i wątpliwości, pomagamy w sytuacjach nietypowych, doradzamy, zapewniamy wsparcie techniczne.