Rodzaje zapytań. Jak wykorzystać tę wiedzę dla dobra naszej firmy?

W branży SEO coraz częściej zapomina się o tym, że za wyszukiwarkami i wyszukiwaniami stoją konkretni użytkownicy. Wpisywane przez nich zapytania oddają w istocie ich potrzeby, a korzystanie z wyszukiwarek jest podjętym przez nich świadomie zamiarem. Właśnie dlatego niezwykle ważnym jest zrozumienie ludzi, którzy stają się naszymi potencjalnymi klientami.
Ponad 20 000 copywriterów czeka na Twoje zlecenie.
Załóż konto

Warto zawsze zdawać sobie sprawę z tego, że rozumiejąc użytkowników, rozumiemy tak naprawdę rynek - dlatego odrobina empatii może naprawdę się opłacić. W niniejszy artykule skupmy się na tym, jakie są najczęstsze rodzaje zapytań i jak możemy tę wiedzę wykorzystać na potrzeby naszej firmy.

Zapytania nawigacyjne

Zdarzyło Ci się wpisać w wyszukiwarkę adres URL lub nazwę konkretnej marki/firmy, tylko po to, by szybko się do niej dostać? Tym właśnie jest zapytanie nawigacyjne. Użytkownik korzysta z wyszukiwarki nie po to, by zdobyć nowe informacje, lub poznać nowe marki, a by dotrzeć do konkretnego miejsca docelowego. O czym należy pamiętać przy optymalizacji strony naszej firmy? Że musi ona być tak przeprowadzona, by łatwo było ją znaleźć w internecie po wpisaniu jej nazwy. Wbrew pozorom to nie jest aż tak powszechna sytuacja, jak można by sobie wyobrażać. Trzeba również zdawać sobie sprawę z tego, że choć ten typ zapytań generuje wysokie wskaźniki wykorzystania, to jednak dotyczy on osób, które w momencie wyszukiwania znają naszą markę.

Zapytania informacyjne

Zapytania informacyjne wiążą się z ludzką potrzebą poznawczą i pragnieniem zaspokojenia ciekawości. Użytkownik generując takie zapytanie, ma na celu jedynie dowiedzenie się czegoś nowego i uzyskanie interesujących go informacji. Zapytania takie nie wymagają od użytkownika również żadnych innych czynności niż klikanie i czytanie. Jest to niezwykle szeroka grupa zapytań i może ona w zasadzie dotyczyć wszystkiego - od prognozy pogody, przez plotki ze świata gwiazd, po przepisy kulinarne i premiery filmowe. Jak dobrze wykorzystać zapytania informacyjne? Jeżeli zamieszczasz na swojej stronie wartościowe i interesujące artykuły, istnieje duża szansa, że uda Ci się przyciągnąć osoby, które nie znają jeszcze Twojej marki (a jedynie chcą się czegoś dowiedzieć). Co więcej, jeżeli treści na Twojej stronie będą dobrze przez danego użytkownika oceniane, to zwiększa się szansa, że zarejestruje się on i - w przyszłości - skorzysta z Twoich usług. Zapytania informacyjne mają mniejszą szansę, żeby przełożyć się na sprzedaż, nie wolno ich jednak lekceważyć. To one pozwalają przemienić zwykłego użytkownika w potencjalnego klienta. Zapytania te mają również charakter ogólny - powinieneś myśleć o tym, jak o szansie, gdyż użytkownik taki, niemający większej znajomości danej branży, może dzięki zapytaniom ogólnym trafić w okolice Twojej firmy. W ten sposób pozna ją zanim podejmie decyzję o stworzeniu zapytania transakcyjnego.

Zapytania transakcyjne

Zapytania transakcyjne nie są wcale związane z wykonaniem transakcji. Są to zapytania tworzone z myślą o zakupie (lub użytkowaniu!) danego produktu. Do tej grupy będzie więc należeć np. wyszukiwanie pobliskich pizzerii, sprawdzanie repertuaru kina, czy nawet zakładanie konta mailowego. Z punktu widzenia właściciela firmy i marki, są to najbardziej interesujące zapytania. Powinieneś współpracować ze specjalistą SEO nad analizą tychże zapytań i optymalizacją strony głównie pod ich kątem. W przeciwieństwie do zapytań informacyjnych, użytkownicy formułujący zapytania transakcyjne, mają największą szansę zostać Twoimi klientami. Wypada jeszcze wspomnieć o wyszukiwaniu adaptacyjnym. Współczesne wyszukiwarki interpretują poszczególne zapytania użytkownika w oparciu o analizę jego poprzednich zapytań. I tak, jeżeli wcześniej szukaliśmy w internecie informacji o japońskim horrorze, to przy wyszukiwaniu najciekawszych premier kinowych, wyszukiwarka sama podsunie nam premiery horrorów. Jaka przedsiębiorca możesz zainteresować się sekwencjami zapytań, które prowadzą do wyszukania Twojej firmy, po to, by lepiej przygotować stronę pod te konkretne zapytania.

Więcej porad dla zleceniodawców treści:

Wasze komentarze (0)
Redakcja GoodContent zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Polecane artykuły
Budowa opisu produktu od A do Z

W jednym z poprzednich artykułów na blogu doradzaliśmy, jak dobrze określić odbiorcę i stworzyć ciekawy opis produktu. W tym artykule analizujemy konstrukcję tego rodzaju treści oraz aspekty, które wpływają na optymalizację opisów pod kątem doświadczeń odbiorców oraz wyszukiwarek. Sprawdź, o czym warto pamiętać.