Rodzaje zapytań. Jak wykorzystać tę wiedzę dla dobra naszej firmy?
Warto zawsze zdawać sobie sprawę z tego, że rozumiejąc użytkowników, rozumiemy tak naprawdę rynek - dlatego odrobina empatii może naprawdę się opłacić. W niniejszy artykule skupmy się na tym, jakie są najczęstsze rodzaje zapytań i jak możemy tę wiedzę wykorzystać na potrzeby naszej firmy.
Zapytania nawigacyjne
Zdarzyło Ci się wpisać w wyszukiwarkę adres URL lub nazwę konkretnej marki/firmy, tylko po to, by szybko się do niej dostać? Tym właśnie jest zapytanie nawigacyjne. Użytkownik korzysta z wyszukiwarki nie po to, by zdobyć nowe informacje, lub poznać nowe marki, a by dotrzeć do konkretnego miejsca docelowego. O czym należy pamiętać przy optymalizacji strony naszej firmy? Że musi ona być tak przeprowadzona, by łatwo było ją znaleźć w internecie po wpisaniu jej nazwy. Wbrew pozorom to nie jest aż tak powszechna sytuacja, jak można by sobie wyobrażać. Trzeba również zdawać sobie sprawę z tego, że choć ten typ zapytań generuje wysokie wskaźniki wykorzystania, to jednak dotyczy on osób, które w momencie wyszukiwania znają naszą markę.
Zapytania informacyjne
Zapytania informacyjne wiążą się z ludzką potrzebą poznawczą i pragnieniem zaspokojenia ciekawości. Użytkownik generując takie zapytanie, ma na celu jedynie dowiedzenie się czegoś nowego i uzyskanie interesujących go informacji. Zapytania takie nie wymagają od użytkownika również żadnych innych czynności niż klikanie i czytanie. Jest to niezwykle szeroka grupa zapytań i może ona w zasadzie dotyczyć wszystkiego - od prognozy pogody, przez plotki ze świata gwiazd, po przepisy kulinarne i premiery filmowe. Jak dobrze wykorzystać zapytania informacyjne? Jeżeli zamieszczasz na swojej stronie wartościowe i interesujące artykuły, istnieje duża szansa, że uda Ci się przyciągnąć osoby, które nie znają jeszcze Twojej marki (a jedynie chcą się czegoś dowiedzieć). Co więcej, jeżeli treści na Twojej stronie będą dobrze przez danego użytkownika oceniane, to zwiększa się szansa, że zarejestruje się on i - w przyszłości - skorzysta z Twoich usług. Zapytania informacyjne mają mniejszą szansę, żeby przełożyć się na sprzedaż, nie wolno ich jednak lekceważyć. To one pozwalają przemienić zwykłego użytkownika w potencjalnego klienta. Zapytania te mają również charakter ogólny - powinieneś myśleć o tym, jak o szansie, gdyż użytkownik taki, niemający większej znajomości danej branży, może dzięki zapytaniom ogólnym trafić w okolice Twojej firmy. W ten sposób pozna ją zanim podejmie decyzję o stworzeniu zapytania transakcyjnego.
Zapytania transakcyjne
Zapytania transakcyjne nie są wcale związane z wykonaniem transakcji. Są to zapytania tworzone z myślą o zakupie (lub użytkowaniu!) danego produktu. Do tej grupy będzie więc należeć np. wyszukiwanie pobliskich pizzerii, sprawdzanie repertuaru kina, czy nawet zakładanie konta mailowego. Z punktu widzenia właściciela firmy i marki, są to najbardziej interesujące zapytania. Powinieneś współpracować ze specjalistą SEO nad analizą tychże zapytań i optymalizacją strony głównie pod ich kątem. W przeciwieństwie do zapytań informacyjnych, użytkownicy formułujący zapytania transakcyjne, mają największą szansę zostać Twoimi klientami. Wypada jeszcze wspomnieć o wyszukiwaniu adaptacyjnym. Współczesne wyszukiwarki interpretują poszczególne zapytania użytkownika w oparciu o analizę jego poprzednich zapytań. I tak, jeżeli wcześniej szukaliśmy w internecie informacji o japońskim horrorze, to przy wyszukiwaniu najciekawszych premier kinowych, wyszukiwarka sama podsunie nam premiery horrorów. Jaka przedsiębiorca możesz zainteresować się sekwencjami zapytań, które prowadzą do wyszukania Twojej firmy, po to, by lepiej przygotować stronę pod te konkretne zapytania.