TOP 10 bezpłatnych narzędzi online ułatwiających pracę copywritera
Niezależnie od zlecenia każdy tekst napisany przez copywritera powinien być na możliwie jak najwyższym poziomie. Przygotowaliśmy listę programów, które ułatwiają pracę i powodują, że jest bardziej wydajna. Co to oznacza w praktyce? Wartość Twojej pracy zdecydowanie wzrośnie i będziesz mógł ubiegać się o coraz lepsze zlecenia. Bezpłatne narzędzia przydadzą się nie tylko copywriterom stawiającym swoje pierwsze kroki w tym zawodzie, ale i starym wyjadaczom. Listę narzędzi podzieliliśmy na kilka kroków:
- podstawy warsztatu copywritera – czyli edytor tekstu i research,
- podniesienie wartości tekstu – bank zdjęć, grafik i infografik,
- sprawdź, zanim oddasz pracę Klientowi – analiza tekstu pod kilkoma kątami.
Zachęcamy do przetestowania poszczególnych bezpłatnych narzędzi online. Wybierz swoje ulubione.
Krok 1: podstawy warsztatu copywritera
Tworzenie oraz przesyłanie tekstu wraz z możliwością komentowania – Dokumenty Google
Google przygotowało szereg szablonów, które ułatwiają tworzenie różnych dokumentów. Esej, raport, recenzja czy scenariusz to tylko kilka z nich. Możesz skorzystać z gotowych wzorów lub też stworzyć własną formę od początku. Bezpłatny edytor tekstu Google umożliwia tworzenie konspektu i korzystania z takich stylów jak Tytuł czy Nagłówek. Tekst jest przejrzysty i prezentuje się profesjonalnie, a co szczególnie przydatne, zapisywany jest online w czasie rzeczywistym (nigdy więcej utraconych akapitów!). W dodatku istnieje opcja udostępnienia go Klientowi z możliwością naniesienia komentarza bez edycji.
Gotowe pomysły na nagłówki oraz mapa słów kluczowych – AnswerThePublic
Zanim zaczniesz pisać, przygotuj sobie konspekt. Możesz skorzystać (i naprawdę gorąco do tego namawiamy) z darmowego narzędzia online – Answer The Public. Po wpisaniu słowa kluczowego zostanie stworzona prawdziwa mapa słów kluczowych oraz gotowych pomysłów na nagłówki. I to wszystko? Bynajmniej! Kliknij jedną z fraz kluczowych, a zostaniesz przekierowany bezpośrednio do wyszukiwarki Google – czy research mógłby być jeszcze prostszy?
Koniec z powtórzeniami, czyli baza synonimów – Synonimy.pl
Każdemu zdarza się zakręcić wokół jednego słowa. W pewnym momencie może zabraknąć zamiennika, a przecież dobry copywriter powinien unikać zbędnych powtórzeń. Skorzystaj z bazy synonimów Synonimy.pl i pożegnaj powtórki w swoich tekstach.
Krok 2: podniesienie wartości tekstu
Banki z darmowymi zdjęciami do wykorzystania komercyjnego – Pexels, Pixabay
Dodając odpowiednie zdjęcie, w najprostszy sposób można urozmaicić tekst i przykuć uwagę odbiorcy. Zaskocz swojego Klienta profesjonalną fotografią wpisującą się w zlecony temat. Skorzystaj z banku, który oferuje darmowe zdjęcia do wykorzystania komercyjnego. Każdy z banków na bieżąco aktualizuje swoje zasoby, a po wpisaniu słowa kluczowego w szybki sposób odnajdziesz pasujące zdjęcie. Jedne z najpopularniejszych baz to Pexels oraz Pixabay.
Grafiki, infografiki oraz wykresy do edycji – Canva
Kolejnym darmowym programem online, który umożliwia podniesienie wartości pracy copywritera, jest Canva. To bezpłatne narzędzie, w którym za pomocą szablonów można tworzyć m.in. grafiki, infografiki, wykresy, prezentacje czy oferty. Aplikacja aktualizowana jest bardzo często i baza szablonów na bieżąco się powiększa. Część zasobów udostępniania jest za darmo do wykorzystania komercyjnego.
Krok 3: sprawdź, zanim oddasz pracę Klientowi
Sprawdzanie tekstu w ponad 20 językach w tym angielskim, hiszpańskim i francuskim – LanguageTool
Jeżeli przyjmujesz zlecenia w języku innym niż ojczysty, koniecznie sprawdź LanguageTool. Internetowy korektor gramatyczny po wklejeniu gotowego tekstu wskazuje w nim błędy. Aplikacja wyróżnia takie błędy jak:
- interpunkcyjne,
- frazeologiczne,
- leksykalne,
- składniowe,
- literówki
- i inne.
Jednak to nie wszystko. Korektor sprawdza tekst w około 30 językach. Jest też dostępny język polski, ale narzędzie jeszcze nie radzi sobie z nim tak dobrze, jak z angielskim czy niemieckim.
Poprawienie tekstu pod kątem ortograficznym i gramatycznym – Ortograf, Zecerka
Żaden program nie zastąpi wykształcenia i doświadczenia. Jednak są takie narzędzia, które po prostu ułatwiają i przyspieszają pracę copywritera. Niech pierwszy rzuci kamieniem ten, który nigdy nie popełnił błędu. Zanim oddasz gotowy tekst Klientowi możesz na wszelki wypadek sprawdzić go bezpłatnym programem do poprawiania błędów ortograficznych i gramatycznych. Najpopularniejszymi aplikacjami są Ortograf oraz Zecerka. Przetestuj i wybierz swój ulubiony.
Analiza tekstu i ocena jego trudności – Jasnopis
Przyjmując zlecenie, powinieneś znać grupę odbiorców pracy. Dzięki tej wiedzy Twój tekst przyniesie zamierzone korzyści Klientowi, ponieważ trafi do odpowiednich osób. Za pomocą kolejnego bezpłatnego narzędzia online – Jasnopis – możesz zmierzyć zrozumiałość swojego tekstu. Pozwoli Ci to ocenić, czy dobrze dopasowałeś go do docelowej grupy odbiorców.
Licznik znaków i słów tekstu – Ile liter/słów
Większość zleceń dla copywriterów ma jasno określone kryteria. Poza tematem najczęściej podawana jest oczekiwana długość tekstu – zapomnij o ręcznym liczeniu. Gotowy tekst wklej w darmowy licznik liter lub słów i sprawdź swoją pracę.
Wykrywanie plagiatu – Plagiarism Detector
Nikt z nas nie chciałby, żeby jego teksty były nielegalnie kopiowane. Sprawdzaj też, czy w Twoim tekście nie pojawiła się treść, którą już ktoś napisał. Plagiarism Detector wykrywa plagiat, podaje długość tekstu oraz (taka ciekawostka) czas czytania Twojej pracy.
Podsumowanie listy darmowych aplikacji niezbędnych w pracy copywritera
Dziesięć bezpłatnych narzędzi online, jakie opisaliśmy w tym tekście, zdecydowanie poprawia jakość pracy copywritera. Dzięki nim możemy dostrzec to, czego po kilku godzinach pracy już nie widzimy, oszczędzić trochę czasu, zaprezentować teksty profesjonalnie, a co za tym idzie – pisarz może zdobywać coraz to lepsze zlecenia, bez zbędnych kosztów.
Autor tekstu: Monika Drużkowska