Budowa opisu produktu od A do Z
Tytuły i śródtytuły
W wielu sklepach internetowych znajdziemy opisy produktów, które zawierają automatycznie wygenerowaną nazwę producenta i goły blok tekstu opisujący oferowany na danej podstronie towar. Dodanie takich elementów jak H1 i H2 może natomiast przynieść wiele korzyści. Po pierwsze, roboty Google’a skanujące treść na podstronie z produktem mogą dzięki temu przyznać jej wyższą punktację i umieścić ją wyżej w wynikach wyszukiwania, szczególnie jeśli tytuł i śródtytuły zostaną uzupełnione o wartościowe z punktu widzenia konkretnego produktu zapytania. Po drugie, wspomniane elementy uatrakcyjnią wizualnie przekazywaną treść, pozwolą użytkownikowi na łatwe skanowanie informacji i szybkie wyszukiwanie interesujących go wątków. Po trzecie, podkreślą wartość poszczególnych zalet produktu. Warto pamiętać o tym, by tytuł zawierał oryginalną nazwę produktu, ale był uzupełniony o wyróżniającą go cechę. Taką cechą może być innowacyjna funkcjonalność, ale też kolor, rozmiar czy przeznaczenie. Jednocześnie tytuł nie powinien być zbyt długi. Śródtytuły z kolei powinny wyraźnie dzielić właściwą treść opisu na poszczególne sekcje z konkretnymi informacjami na temat oferowanego towaru. Ich zastosowanie nie zawsze jednak jest dobrym rozwiązaniem, szczególnie jeśli tworzymy wyjątkowo krótkie opisy.
Opis właściwy i opis techniczny
Tworząc opisy produktów, warto zadbać o odrębną sekcję zawierającą typowe parametry techniczne, do których możemy zaliczyć m.in.: rodzaj produktu, jego przeznaczenie, skład, wagę, kolorystykę, wysokość i szerokość czy zawartość opakowania. Tego rodzaju sekcja powinna znajdować się tuż pod opisem właściwym lub np. obok zdjęcia przedstawiającego produkt w górnej części podstrony. A co w takim razie powinien zawierać wspomniany opis właściwy? To właśnie on powinien być okraszony odpowiednimi śródtytułami i w poszczególnych akapitach przedstawiać cechy charakterystyczne oferowanego towaru, które przekładają się na konkretne benefity dla potencjalnego kupującego. Jeśli produkt nie ma zbyt wielu wartości technicznych, wszystkie informacje można zawrzeć w opisie właściwym, a tuż pod nim lub na górze strony umieścić np. krótki listing z największymi zaletami produktu, co pozwoli odbiorcy poznać w skrócie przedstawiony artykuł.
Oprawa graficzna
Nie przez przypadek mówi się, że człowiek „je oczami”. W przypadku branży e-commerce dotyczy to nie tylko jedzenia. To, co użytkownik jest w stanie zobaczyć na zdjęciach czy dedykowanych grafikach, w dużej mierze decyduje o podjęciu przez niego decyzji zakupowej. Prezentowanie produktu na wątpliwej jakości wizualizacjach czy niemożliwość powiększenia obrazu, by dostrzec pożądane szczegóły, może skutecznie odstraszyć niezdecydowanego użytkownika, który albo zrezygnuje z zakupu, albo sprawdzi produkt w konkurencyjnej witrynie i to tam dokona transakcji. Przygotowując oprawę graficzną, która będzie uzupełnieniem dobrego opisu produktu, warto pamiętać nie tylko o jakości poszczególnych obrazów, ale także formie prezentacji towaru. Potencjalny klient może zostać skutecznie zachęcony do zakupu np. wtedy, gdy produkt zostanie mu przedstawiony tak, jakby był już w jego posiadaniu. Dlatego też standardowe białe tło warto czasami zastąpić otoczeniem, które działa na wyobraźnię i nasuwa na myśl sposób czy okoliczności użytkowania konkretnego artykułu. Dobrą praktyką jest też opisywanie zdjęć za pomocą altów. Są one widoczne jedynie dla robotów Google’a i wpływają na pozycjonowanie. W przypadku tego rodzaju opisów należy unikać dużych liter i kropek.
Content ekstra
Jeśli uda się nam uzupełnić opis produktu o dodatkowe elementy, możemy jedynie zyskać w oczach potencjalnych klientów. Oczywiście pod warunkiem, że nie będą one zbyt nachalną formą reklamy. Dobrym uzupełnieniem standardowego opisu mogą być chociażby przydatne wskazówki dotyczące użytkowania produktu, odnośniki do fachowych recenzji czy materiały wideo przedstawiające oferowany artykuł w codziennym użytkowaniu. Uwzględniając wszystkie powyższe wskazówki, możemy tworzyć opisy produktów, które są nie tylko łatwe w konsumpcji dla użytkowników, ale także zgodne z zasadami SEO, a jak wiadomo – im wyższa pozycja podstron produktowych w wyszukiwarkach, tym więcej potencjalnych klientów może odwiedzić właśnie naszą witrynę, a następnie sprawdzić nasz opis i dokonać zakupu. Zobacz pozostałe zasady tworzenia contentu tutaj.
Autor tekstu: Dominik Olszewski