Jak określana jest wartość linków?

O roli linków wiedzą wszyscy przedsiębiorcy, chcący skorzystać z usług specjalistów SEO. Przyjrzyjmy się nieco bliżej temu zagadnieniu i postarajmy się odpowiedzieć na pytanie o to, jaki wpływ mają odnośniki na rankingi wyszukiwania i jak określana jest ich wartość. Wpływ linków na rankingi wyszukiwania
Ponad 20 000 copywriterów czeka na Twoje zlecenie.
Załóż konto

Wykorzystanie linków w content marketingu wiąże się nierozerwalnie z marką Google. To właśnie ten gigant spopularyzował traktowanie odnośników jako czynnika wartości strony. A wszystko to za sprawą algorytmu PageRank. Jak to działa w praktyce? Można powiedzieć, że tworzenie takiego rankingu przypomina wybory, zaś każdy znaleziony przez wyszukiwarkę odsyłacz do danej strony, jest liczony na głos na nią. Jednak, w przeciwieństwie do demokratycznych wyborów, nie wszystkie głosy są równe. Swoista "dyskryminacja" wyszukiwarek wiąże się z tym, że coraz więcej firm uciekało się do metod, mających zmanipulować ranking. W reakcji twórcy wyszukiwarek ulepszyli algorytmy swoich przeglądarek.

Podział wag w rankingu PageRank

Jak już mówiliśmy, głosy oddane na daną stronę są wartościowane. Istotnym jest dla Ciebie, jako dla właściciela biznesu i człowieka, który zatrudni copywriterów, abyś zrozumiał w jaki sposób linkom przyznawane są poszczególne wagi. Podstawa działania algorytmu jest następująca:

  1. Wszystkie strony "startują" z niskim współczynnikiem wartości.
  2. Poprzez odnośniki z innych stron, dana strona zwiększa swoją wartość.

Pytanie, które się pojawia, to pytanie o to, o ile wzrasta wartość strony przez jeden odnośnik? Algorytm oblicza to w następujący sposób.

  1. Strona odsyłająca przekazuje ułamek własnej wartości. Jest to o tyle istotne, że link umieszczony w stronie ocenianej przez wyszukiwarki niżej, będzie również generował niższą wartość dla Twojej strony.
  2. Przekazywana wartość jest funkcją całościowej wartości rankingowej. Dana strona nie może przekazać więcej wartości, niż 85-90% własnej oceny.
  3. W jaki sposób algorytm PageRank decyduje o wartości, jaką jedna strona przekazała innej? Jest to związane z ilością linków jaką strona odsyłająca posiada. Jeżeli znajduje się na niej tylko link do Twojej strony, to witryna Twojej firmy dostanie całą wartość rankingową. Jeżeli jednak na stronie odsyłającej pojawi się kilka linków, to jej "moc" jest rozdzielana pomiędzy wszystkie obecne linki. Mówiąc metaforycznie, więcej wart jest rekomendacja osoby, która rzadko coś rekomenduje, niż rekomendacja osoby, która poleca wszystko bez wyjątku.
  4. Następne pytanie samo się nasuwa: jak dystrybuowana jest wartość rankingowa strony? Okazuje się, ze na tym etapie - ponownie - ranking mija się z demokracją. Nie obowiązuje bowiem zasada "każdemu po równo". Linkowanie okazuje się nie być tak bezinteresowne jak myśleliśmy - przekazywana wartość wzrasta wtedy, gdy linkowana strona linkuje również z powrotem. Dzięki temu obie strony czerpią korzyści w rankingu algorytmu PageRank.

Dalsze działanie algorytmu bazuje na kolejnych wzajemnościach między linkowanymi stronami. Choć dzisiejsze wyszukiwarki stosują już nowsze algorytmy, to jednak wszystkie one bazują na założeniu, że większość prowadzących do strony odnośników udowadnia jej wartość. Decydując się na umieszczenie danego linku na naszej stronie musi wynikać z tego, że uważamy daną stronę za godną polecenia i przydatną dla naszych użytkowników/klientów. System ten przypomina wiec system cytowalności, jako oceny czyjejś działalności naukowej.

Pozostałe czynniki

Warto jeszcze wspomnieć o kilku innych czynnikach decydujących o wartości linku: - Trafność - warto umieszczać linki na stronach o podobnej tematyce (wybór stron odsyłających do naszej witryny musi być świadomy i zaplanowany) - Autorytet - za witryny autorytetowe uważa się te, do których najczęściej odsyłają inne strony o podobnej tematyce. Link do naszej firmy, znajdujący się na stronie autorytetu, jest dla nas niezwykle cenny. - Zaufanie - poziom zaufania informuje o bezpieczeństwie danej strony. Im bezpieczniejsza, tym ważniejsze są umieszczone na niej linki.

 Więcej porad dla zleceniodawców treści:

Wasze komentarze (0)
Redakcja GoodContent zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Polecane artykuły
Budowa opisu produktu od A do Z

W jednym z poprzednich artykułów na blogu doradzaliśmy, jak dobrze określić odbiorcę i stworzyć ciekawy opis produktu. W tym artykule analizujemy konstrukcję tego rodzaju treści oraz aspekty, które wpływają na optymalizację opisów pod kątem doświadczeń odbiorców oraz wyszukiwarek. Sprawdź, o czym warto pamiętać.