Blogi firmowe, na których warto się wzorować
Coraz więcej polskich firm prowadzi własne blogi – 29% podmiotów robi to już dłużej niż 4 lata, 23% z nich deklaruje, że powodem prowadzenia bloga jest chęć budowania pozycji przedsiębiorstwa jako eksperta, a niewiele mniej, bo 22%, chce w ten sposób edukować klientów i pomagać im. Jednocześnie rośnie znaczenie content marketingu, który otwiera nowe możliwości w obszarze promowania marek i produktów. Połączenie bloga z content marketingiem może dać naprawdę dobre rezultaty, trzeba tylko zrobić to umiejętnie i przede wszystkim pomysłowo.
Potencjał content marketingu
Badania AOL i Nielsen pokazują, że użytkownicy Internetu codziennie dzielą się prawie 30 milionami zdywersyfikowanych treści. Sondaże przeprowadzone wśród marketerów w Europie Zachodniej potwierdzają zwiększanie nacisku na działania content marketingowe i wzrost inwestycji w wysokiej jakości treści. W Stanach zjednoczonych firmy coraz więcej inwestują w merytoryczne informacje i - jak się szacuje - jest to już nawet 30% budżetu marketingowego.
Jak wykazuje raport SEO Lead Bullet 2014 „Polski e-commerce w Google”, rok 2014 był przełomowy w obszarze content marketingu. Najwięcej korzyści pod względem pozycji w Google i pozyskiwania ruchu odnotowały te firmy, które już od kilku lat konsekwentnie inwestowały w wysokiej jakości treści. Konsumenci nauczyli się wyławiać z ogromnego szumu informacyjnego przekazy, które ich naprawdę interesują, a wszystkie pozostałe ignorowali.
W tej sytuacji skutecznym sposobem na dotarcie do odpowiedniej grupy docelowej stały się precyzyjnie przygotowane i konsekwentnie realizowane strategie content marketingowe. Punktem wyjścia jest w nich dokładne zdefiniowanie celów (np. budowanie świadomości marki, osiąganie pozycji eksperta, wzrost satysfakcji klienta itd.), istotne jest też opracowanie harmonogramu działań. Publikowane w ten sposób treści pozwalają na promowanie marki jako eksperta i wzmacnianie jej pozycji w świadomości konsumentów.
Oczywiście duże znaczenie mają kanały dystrybucji treści adresowanej do odpowiedniej grupy docelowej. Wykorzystuje się do tego zarówno serwisy tematyczne, branżowe czy specjalistyczne, jak również portale społecznościowe, fora dyskusyjne oraz blogi.
Siła wartościowego przekazu
Artykuły publikowane na blogach to jedna z najpopularniejszych form content marketingu. Oczywiście nie każdy wpis od razu można uznać za marketing treści. Blog jest kanałem komunikacji określanym jako Owned Media, ponieważ firma sprawuje nad nim całkowitą kontrolę. Staje się doskonałym miejscem na budowanie wizerunku eksperta w danej branży, okazją do podsuwania odbiorcom rozwiązań ich problemów, a jednocześnie szansą na subtelną promocję marki.
Tego rodzaju przekaz powinien być dokładnie przygotowany dla ściśle określonego odbiorcy. Przedsiębiorstwo musi stawiać na wiedzę związaną z branżą, w jakiej działa, znać kłopoty swoich potencjalnych klientów i wiedzieć, czym może ich zainteresować. Publikowane artykuły mają być przede wszystkim wartościowymi wskazówkami oraz informacjami, które można wykorzystać w praktyce, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby pojawiały się w nich również akcenty rozrywkowe, które również przyczynią się do budowania silnych relacji z odbiorcą.
Najważniejsza jest jednak wysoka jakość przekazu. Teksty muszą być wartościowe, o dużej wartości merytorycznej, eksperckie. Z takim zadaniem nie zawsze poradzi sobie oddelegowany do pisania bloga pracownik, nawet z działu marketingu. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest zaangażowanie do tworzenia contentu zawodowca. Warto skorzystać z usług profesjonalnej agencji copywriterskiej, specjalizującej się w dostarczaniu wysokiej jakości treści internetowych albo wynająć doświadczonego copywritera freelancera. Istotne jest, żeby autor tekstów wiedział, o czym pisze, a przy okazji miał doświadczenie w obszarze marketingu i potrafił tworzyć wokół marki lub usługi interesujące treści.
Najlepsze blogi wybranych branż
Blisko 62% przedsiębiorstw uważa, że prowadzenie bloga jest ważne w komunikacji z klientem, a 63% z nich twierdzi, że cele przed nim stawiane są realizowane. Na 29% blogów firmowych wpisy są umieszczane przynajmniej raz w tygodniu (źródło: http://www.slideshare.net/blogifirmowe/badanie-polskiej-blogosfery-firmowej-2014).
Warto sprawdzić, jak w praktyce realizowane są strategie content marketingu w firmowej blogosferze, koncentrując się na najlepszych przykładach. Jako kryterium wyboru przyjęliśmy poziom merytoryczny prezentowanych treści, ich przydatność dla odbiorców oraz interakcję z nimi (komentarze), a także kontekst, w jakim pojawiają się produkty danej firmy.
W kategorii sklepów spożywczych warto zwrócić uwagę na blog Kuchnia Lidla, na którym pojawiają się wpisy wysokiej jakości, niekiedy żartobliwe, bo taką przyjęto tu konwencję. Dodatkowo istnieje tu wiele multimediów. Obok przepisów kulinarnych, możemy znaleźć również porady i triki kuchenne. Pośród tego wszystkiego subtelnie podsuwane są produkty, które można kupić w Lidlu i wykorzystać w opisywanych potrawach. Wpisy wywołują duży oddźwięk u odbiorców, są komentowane, pojawiają się prośby o dodatkowe informacje.
Strona główna bloga Kuchnia Lidla
Jeśli chodzi o branżę dom i ogród, całkiem dobrze radzi sobie Ikea z blogiem Ty Tu Urządzisz. Znajdziemy tu ciekawe teksty, praktyczne porady dotyczące aranżacji przestrzeni, a do tego dużo interesujących zdjęć. Jednocześnie pod wpisami pojawiają się produkty, które zostały użyte w omawianych projektach. Oczywiście wpisy są komplementowane i chętnie komentowane.
Blog firmowy sieci IKEA: Ty Tu Urządzisz
W kategorii nowych technologii i elektroniki warto zwrócić uwagę na blog Xperia Na Dotyk o bardzo oryginalnym designie imitującym ekran telefonu. Sony przyjęło tu strategię nie tylko pisania o nowinkach i ciekawostkach na temat swoich telefonów, ale też towarzyszenia w różnych pasjach swoim klientom, nawiązując z nimi silny kontakt.
Oryginalny design bloga Xperia Na Dotyk, imitujący ekran telefonu
W kategorii fashion należy dostrzec blog Domu Mody Klif Inspired By Fashion z fachowymi poradami z obszaru mody, natomiast w branży nieruchomości bardzo profesjonalnym projektem może pochwalić się Pepper House, gdzie znajdziemy nie tylko ciekawe komentarze nawiązujące do aktualnej sytuacji na rynku nieruchomości, ale również wiele podpowiedzi i trików zarówno dla sprzedających, jak i kupujących mieszkania oraz domy.
Jeśli chodzi o obszar bankowości, dość oryginalny i niebanalny pomysł na blogowanie znalazł Meritum Bank. Skupił się on na tematyce oszczędzania, zamieszczając wiele ciekawych porad i artykułów na ten temat. W dziedzinie motoryzacji, o dziwo, wyróżnia się blog prowadzony przez firmę ubezpieczeniową AXA Direct – Smart Driver. Nie jest to jednak serwis o ubezpieczeniach, ale głównie o korzystaniu z samochodów i dróg. Wiele tu pasjonujących wpisów, interesujących porad. Od czasu do czasu, ale nie nachalnie, pojawia się kwestia ubezpieczeń.
Wiele firm już od jakiegoś czasu tworzy inspirujące i nastawione na content marketing blogi, inne dopiero zaczynają dostrzegać potencjał tej formy kontaktu z użytkownikami. Ci ostatni coraz bardziej doceniają wartościowy przekaz, szczególnie informacje, które można wykorzystać w praktyce. Jeśli dodać do tego coraz silniejsze promowanie wartościowych treści przez Google, można chyba stwierdzić, że przed content marketingiem rysują się doskonałe perspektywy.