dziewczyna licząca coś na kalkulatorze

Rozliczenia copywriterów i podatki w platformie GoodContent

Zadaniem platformy GoodContent jest kontaktowanie klientów z copywriterami. Platforma realizuje wiele funkcji, m.in. rozlicza podatki copywriterów. Temat rozliczeń wzbudza wiele dyskusji, bo z każdego przelewu klienta copywriter dostaje „na rękę” ponad połowę z całości przelanej kwoty. W artykule wyjaśniamy, dlaczego tak się dzieje, jakiej wysokości jest marża i co się zmienia w platformie w zakresie rozliczeń i komunikacji.

Znacząca większość klientów GoodContent to polskie firmy, a prawie wszyscy copywriterzy rozliczają się w oparciu o umowę o dzieło. Oznacza to, że wydawca platformy przy każdej transakcji opłaca dwa podatki – podatek VAT od sprzedaży wobec firm i zaliczkę na podatek dochodowy za copywriterów. Po drodze pobierana jest także prowizja w wysokości 17.5% dla wydawcy GoodContent, jakim od 10 września jest WhitePress sp. z.o.o.

Kto ile zarabia po wpłacie klienta w wysokości 1000 zł (przelew – kwota brutto)?

Prześledźmy sytuację, gdy klient wykonuje zlecenie na 1000 zł brutto (w systemie kwota nazwana jest „budżetem”) i takim przelewem zasila konto platformy.

1000,00 zł – kwota brutto na fakturze VAT i wartość przelewu.

186,99 zł – tyle podatku VAT odlicza reklamodawca (23% licząc od kwoty netto), a płaci wydawca GoodContent do urzędu skarbowego.

813,01 zł – tyle znajduje się na fakturze netto, czyli jest to realny przychód netto WhitePress.

142,27 zł – taką prowizję (17.5%) pobiera WhitePress (jest to zysk platformy z transakcji, ale od tej prowizji właściciele WhitePress płacą dwukrotnie podatek dochodowy i ostatecznie zarabiają po opodatkowaniu ok. 100 zł).

670,74 zł – taką kwotę otrzymuje copywriter. Przy czym istnieją dwie możliwości:

  1. copywriter prowadzi działalność gospodarczą – wtedy wystawia nam fakturę netto na tę kwotę, a my płacimy mu przelew w wysokości 825,01 brutto – kwota z doliczonym podatkiem VAT. Taki twórca ma jednak do pokrycia podatek VAT oraz podatek dochodowy, które opłaca już we własnym zakresie.
  2. copywriter nie prowadzi działalności gospodarczej – wtedy rozliczenie następuje w oparciu o umowę o dzieło (najczęściej właśnie tak jest). 670,74 zł – to kwota brutto na umowie o dzieło.

Zgodnie z ustawą wydawca GoodContent (WhitePress) opłaca za copywritera zaliczkę na podatek dochodowy i o tę wartość obniżony jest przelew do twórcy.

Sposób obliczania podatku:

134,15 zł – koszt uzyskania przychodu (20% od wartości brutto),

537,00 zł – podstawa opodatkowania (różnica kwoty brutto i kosztu uzyskania przychodu, zaokrąglona do 1 zł),

91,00 zł – wartość zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych (17% procent podstawy opodatkowania, zaokrąglone do 1 zł).

A zatem:

91,00 zł – zaliczka na podatek dochodowy za copywritera opłacany przez wydawcę GoodContent.

579,74 zł – kwota netto na umowie o dzieło i w przelewie do copywritera.

Jak widać na tym przykładzie, copywriter dostaje niecałe 58% wartości przelewu pierwotnego, jednak znaczącą część brakującej kwoty pobierają Urzędy Skarbowe.

Za co wydawca GoodContent pobiera 17,5% prowizji?

Od 10 września 2019 roku wydawcą platformy GoodContent jest WhitePress sp. z o.o. W momencie przejęcia platformy podjęliśmy dwie decyzje dotyczące cen i marży:

  • nie będziemy zmieniali marży, na jakiej operuje platforma (zostaje 17.5%),
  • ze względu na to, że poziom marży jest dość niski, klienci nie otrzymują dodatkowych rabatów.

Za tę prowizję platforma realizuje wiele zadań, oto najważniejsze:

  • promujemy usługi wśród reklamodawców, działamy tak, żeby zamówień było coraz więcej,
  • promujemy platformę wśród copywriterów, tak, aby zlecenia były płynnie realizowane,
  • dokonujemy rozliczeń podatkowo-księgowych, czyli wystawiamy faktury, rozliczamy umowy o dzieło, wystawiamy deklaracje PIT,
  • rozwijamy platformę (prace projektowo-programistyczne), aby jej obsługa była coraz wygodniejsza i bardziej efektywna,
  • odpowiadamy codziennie na kilkadziesiąt pytań i wątpliwości, pomagamy w sytuacjach nietypowych, doradzamy, zapewniamy wsparcie techniczne.

Jasne informacje dla copywriterów o zarobkach – pierwsze ważne zmiany w platformie

[Informacje aktualne na październik 2019 r.]

Pierwsze tygodnie obsługi platformy (jako WhitePress) pozwoliły nam nakreślić plany dotyczące rozwoju. Jednak zanim przejdziemy do programowania nowych funkcji naszym pierwszym celem jest poprawa komunikacji i informacji udzielanych klientom i twórcom w platformie. Przy okazji zmiany stawki podatku dochodowego przeprogramowaliśmy sposób, a raczej moment rozliczenia ostatecznej wartości zarobków copywritera.

Najważniejsze dokonane we wrześniu zmiany i poprawki planowane na październik:

  • Z powodów formalnych oraz aby copywriterzy mogli skorzystać z obniżenia stawki podatku dochodowego, w dniu 30.09.2019 zmieniliśmy w systemie moment ustalania podatku i kwoty netto na umowach o dzieło, tak aby liczyć te wartości na dzień wypłaty, a nie na dzień zatwierdzania tekstów. Oznacza to, że jeżeli podajemy kwoty „na rękę” przy poszczególnych tekstach, są to wartości nie uwzględniające zaokrągleń obowiązujących na umowie o dzieło.
  • Już rozpoczęliśmy i będziemy kontynuowali zmiany w widoku „Finanse” tak, aby było jasne i czytelne, co oznaczają dane wartości i jak są liczone. Widok ten będzie się różnił w zależności od tego, czy twórca ma działalność gospodarczą (wystawia nam fakturę) czy nie.
  • Chcemy wprowadzić informacje o tym, ile można zarobić (brutto i netto) na danym tekście już na etapie jego rezerwacji.
  • Wprowadzamy ułatwienia informacyjne dla twórców rozliczających się w oparciu o faktury VAT (ile zarobili, jakie są najważniejsze dane i na jaką wartość mogą nam wystawić fakturę).

Po realizacji powyższych punktów planujemy wiele usprawnień platformy. Będziemy na bieżąco informowali o nich twórców i klientów.