Budowanie relacji poprzez słowa – marketing treści
Większość konsumentów zdecydowanie bardziej skupia swoją uwagę na produkcie tylko wtedy, gdy ten ich zainteresuje na wstępie. Produkt sam w sobie może być mało wartościowy, a nawet mało przydatny, jednak jeśli jest on przedstawiony w sposób konkretny i nietuzinkowy, wówczas wyróżni się z tłumu podobnych i trafi do świadomości konsumentów.
Zdobądź klienta poprzez ciekawość
Ostatnie badania przeprowadzone przez Lightspeed Research dotyczące mediów i reklamy pokazują dobitnie, że konsumenci zasypywani mało wartościowymi reklamami bardzo szybko o nich zapominają. Content Marketing, czyli marketing treści, to właśnie działanie na świadomość odbiorcy i jego proces decyzyjny.
Aby przedstawić dokładniej jak działa marketing treści, warto na wstępie powiedzieć czym on jest. Marketing ten polega na publikowaniu materiałów, które zaciekawią i zainteresuja tematem konkretną grupę odbiorców. Trafianie w tym przypadku do ogółu konsumentów mija się z celem, ponieważ tylko niewielki procent odbiorców w ogóle zainteresuje się tematyką – reszta najzwyczajniej w świecie temat zlekceważy.
Budując treść odpowiadasz na wątpliwości konsumenta
Długotrwała i pozytywna relacja na linii dostawca – odbiorca przekazu to podstawa Content Marketingu. Taką relację można zbudować tylko poprzez treść, która zaspokaja ciekawość i wątpliwości konsumenta, kiedy zbuduje się jego zaufanie. Ktoś, komu poświęcimy czas, aby wytłumaczyć mu pewne zagadnienie, będzie wobec nas czuł się zobowiązany. To w linii prostej prowadzi do bardziej ścisłej relacji. Nie oznacza to, że Content Marketing to szybki sposób na pozyskanie konsumenta. Wręcz przeciwnie, to droga do długotrwałych, stabilnych relacji i zaufania do marki.
Najtrudniejszym zadaniem jest dotarcie do klienta. Budowanie treści oraz jej propagowanie i wyświetlanie tam, gdzie faktycznie ma dotrzeć, musi być podparte rzetelną analizą. Badania takie pozwalają określić główne cechy potencjalnych odbiorców i obrazują, jaka treść i w jakiej formie najłatwiej trafi do takiej grupy. Wreszcie, dzięki pozyskanej wiedzy można wyznaczyć optymalną strategię, środek przekazu i w finale osiągnąć zamierzony cel.
W przypadku Internetu nośnikiem treści są portale społecznościowe, Youtube, blogi specjalistyczne, strony tematyczne, prezentacje multimedialne, ciekawe aplikacje czy chociażby newstellery. Celem natomiast, poprzez emisję odpowiednich treści, jest zbudowanie stałej, bezpiecznej relacji z klientem, a w finale podwyższenie przychodów.
Wykorzystaj wiedzę specjalistyczną do budowania relacji z klientem
Kolejnym, równie istotnym celem marketingu treści jest szeroko pojęty PR.
Budowanie pozytywnej, długoterminowej relacji z odbiorcą przekazu jest równie istotne jak zwiększenie sprzedaży. Trafienie w odpowiednią grupę odbiorców, zaciekawienie produktem jest tutaj kluczowe. Koniecznie trzeba zaznaczyć, iż mało wartościowa i banalna treść nie jest skutecznym środkiem do osiągnięcia tego celu. Współczesny, zblazowany i znudzony nawałem bodźców klient musi czuć się zaintrygowany, zaciekawiony, usatysfakcjonowany intelektualnie - marketing treści polega na poszerzaniu jego wiedzy, a dzięki temu – budowaniu wizerunku eksperckiego.
Współcześni konsumenci znudzeni standardowymi formami reklamy, reagują zdecydowanie lepiej na markę, która trafia do nich poprzez przekaz oryginalny.
Doskonałym przykładem są tutaj blogi kulinarne, które umożliwiają trafienie do konkretnej grupy odbiorców, przekazują wiedzę w pewien sposób specjalistyczną, a poprzez prezentację przepisu z zastosowaniem produktu X, ale nie Y lub Z konkurencyjnej firmy, tworzą pozytywny PR firmie X, jednocześnie zwiększając sprzedaż jej produktów.