Artykuł ekspercki

artykuł ekspercki
Artykuł płatny jest doskonałym sposobem na przemycenie informacji o marce. Z punktu widzenia pozycjonerów stanowi również dobrą platformę do umieszczenia linków odsyłających do strony firmy. A gdyby tak posunąć się o krok dalej i opublikować tekst-majstersztyk, za który nie tylko nie trzeba płacić wydawcy, ale wręcz można spodziewać się podziękowań. Mowa o artykule eksperckim. Jak napisać taki tekst? Kto może być jego autorem? Jakie korzyści wynikają z takiej publikacji?
Ponad 20 000 copywriterów czeka na Twoje zlecenie.
Załóż konto

Jeśli nie potrafisz, nie pchaj się na afisz

Na jednym z forów branżowych znalazło się pytanie, jaka powinna być konstrukcja artykułu eksperckiego i jak go napisać będąc laikiem w danej dziedzinie. To coś jakby wysłać do popularnego dziś programu kulinarnego MasterChef osobę, która pyta: „Mamo, po czym poznać, że woda się gotuje?”

Jak sama nazwa mówi, artykuł ekspercki pisany jest przez specjalistę w danej dziedzinie. W słowniku języka polskiego ekspert został określony jako osoba powoływana do wydania orzeczenia lub opinii w sprawach spornych. Ekspert powinien być autorytetem w pewnych kwestiach, dobrze żeby posiadał nie tylko wiedzę teoretyczną, ale przede wszystkim praktyczną.

artykuł ekspercki - cennik oraz oferta

 

Jak zostać ekspertem?

Nie można spisywać na straty osoby, która zadała niefortunne pytanie na forum. Być może w tym momencie jest już specjalistą branżowym, a może dokłada wszelkich starań, by nim zostać. Nie ma rzeczy niemożliwych, dlatego warto doskonalić swoje umiejętności. Jeśli nie jesteśmy pewni, że temat, o którym chcemy napisać to nasz konik, pozostawmy to komuś innemu.

Dla tych, którzy posiadają sporą wiedzę, ale nie do końca wiedzą jak napisać artykuł ekspercki, aby był zarówno profesjonalny, jak i ciekawy, poniżej prezentujemy kilka rad.

  1. Artykuł ekspercki, podobnie jak artykuł sponsorowany, powinien w ciekawy i kreatywny sposób prezentować dany temat. Mimo że pisany jest przez profesjonalistę w danej dziedzinie, nie jest pracą naukową. Dlatego warto poruszać w nim kwestie, które mogą zainteresować także laika. Umiarkowana ilość anegdot, błyskotliwych uwag i humoru przyciągnie tych, dla których temat wydaje się mało interesujący. Nawet Ci, którzy orientują się w danej branży, chętniej przeczytają błyskotliwy tekst niż kilka kartek suchej teorii. Taki artykuł będzie dla nich miłym dodatkiem do porannej kawy.
  2. Mimo, że tekst powinien być w pełni profesjonalny i specjalistyczny, nie powinien epatować zbyt fachowym językiem. Warto pamiętać że na portalach branżowych porad i informacji szukają także osoby początkujące, a zbyt trudne słownictwo uniemożliwi im zrozumienie artykułu.
  3. Autor tekstu musi znaleźć złoty środek. Z jednej strony powinien tłumaczyć pewne kwestie, przedstawiać je w czytelny sposób, z drugiej strony nie może on dopuścić do tego, by czytelnik poczuł się jak dziecko, któremu tłumaczy się oczywiste rzeczy.
  4. W tekście nie powinno się cytować teorii i definicji, które można znaleźć w każdej książce poświęconej danej dziedzinie. Oczywiście można przytoczyć opinię innego autora, ale warto bazować na przykładach z życia, własnych analizach, przemyśleniach. Ważne jest, aby zaprezentować swoje rozwiązania problemów i przedstawić osobiste wnioski.
  5. Autor powinien wejść w rolę nauczyciela. Aby uczeń zrozumiał trudniejsze kwestie,  należy wytłumaczyć je w jasny sposób, a nie popisywać się swoją wiedzą. Czasem tabela, wykres czy schemat zastępuje tysiąc słów, dlatego warto korzystać z elementów graficznych.
  6. W razie wątpliwości lepiej pominąć słówka i zwroty branżowe, które podłapało się w przypadkowej rozmowie. Łatwo popełnić gafę, a jeśli występuje się w roli eksperta, błędy są niewybaczalne.

 

Dlaczego warto?

Artykuł ekspercki to doskonały sposób na utrwalenie w świadomości społeczeństwa firm, które trudno reklamować. Przykładem są kancelarie prawne, gabinety lekarskie czy biura rachunkowe. W dzisiejszych czasach wiele osób poszukuje porad z związanych z zatrudnieniem. Artykuł napisany przez specjalistę HR nie będzie miał charakteru promocyjnego, a jednak podpis i logo firmy znajdą się w stopce tekstu.

Artykuł ekspercki jest bardziej wiarygodny niż artykuł sponsorowany. Społeczeństwo często jest żądne porad autorytetów i jest skłonne naśladować kogoś, kto zna się na rzeczy. Dla przykładu autorka dobrego bloga kulinarnego, która używa pewnego modelu robota kuchennego, łatwiej zachęci swoich fanów do zakupu tego sprzętu niż aktor w reklamie.

Tekst specjalistyczny jest też korzystny z punktu widzenia SEO. Może on zawierać naturalne linki, które wzmacniają pozycję strony danej firmy.

Kolejną zaletą jest oszczędność. Jeśli pracownik firmy specjalizuje się w danej dziedzinie, napisanie tekstu o produkcie będzie dla niego stosunkowo proste. Jeśli w danym momencie temat jest aktualny, media chętnie same zwrócą się do eksperta, a nawet zapłacą mu za artykuł. Tym samym obchodzi się koszty związane z publikacją artykułów sponsorowanych.

Aby napisać artykuł ekspercki, potrzebny jest przede wszystkim autor, uchodzący za autorytet. Nie chodzi tu o specjalistę z definicji Augustyna Blocha. Ten polski kompozytor uznał, że ekspert to ktoś, kto ma coraz większą wiedzę w coraz mniejszym zakresie, aż wreszcie wie absolutnie wszystko o niczym. Osoba, która posiada sporą wiedzę i jest w stanie przemycić w artykule informacje dotyczące firmy może okazać się kurą znoszącą złote jajka. Zwłaszcza, że w czasach szumu informacyjnego społeczeństwo coraz częściej opiera się na radach autorytetów. I nie chodzi tu wcale o fikcyjnych dentystów z reklam pasty do zębów.

 

Patrycja Górecka

Wasze komentarze (0)
Redakcja GoodContent zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Polecane artykuły
GoodContent_AI_main
Tanie teksty napisane przez AI z nadzorem copywritera

GoodContent nie boi się AI, ale nie zapomina o copywriterach. Zależy nam szybkości realizacji zleceń, ale jednocześnie chcemy być pewni, że tekst jest wysoce merytoryczny i nie zawiera błędów. Dlatego postanowiliśmy stworzyć nową kategorię na naszej platformie, dzięki której Reklamodawcy będą mogli zamówić treści stworzone przez sztuczną inteligencję i jednocześnie nadzorowane przez copywriterów. Nowe rozwiązanie pozwoli zaoszczędzić zleconiadawcom nie tylko czas, ale również pieniądze.