Praca copywritera to dla wielu osób zagadkowe i tajemnicze zajęcie, co związek może mieć  z anglojęzyczną nazwą zawodu. Tymczasem copywriting, a w szczególności copywriting SEO to zajęcie, którego może podjąć się naprawdę każdy kto dobrze operuje piórem i dla kogo słowo pisane to narzędzie. Czym dokładnie jest copywriting SEO, jakie umiejętności powinien posiadać dobry copywriter, a także w jaki sposób można zostać copywriterem opowiemy w naszym artykule. Także tutaj wyjaśnimy dla kogo i po co powstają tego typu teksty. Słowem, przedstawimy najważniejsze informacje na temat pracy jaką wykonuje copywriter SEO.

Copywriting a copywriting SEO

Jak już zdążyliśmy wyjaśnić we wstępie copywriting zajmuje się szeroko rozumianym pisaniem tekstów na zamówienie. Pisanie zwykłych tekstów, a pisanie tekstów SEO dzieli jednak bardzo subtelna różnica. O ile tradycyjne pisanie polega na trzymaniu się zadanego tematu, w copywritingu SEO zleceniodawca dodatkowo wymaga od osoby piszącej, by w tekście zamieściła słowa kluczowe.  I to w sposób, który brzmiał będzie naturalnie, zaś cały tekst będzie interesujący dla czytelnika i przykuwający jego uwagę. Słowem, tekst taki nie może zanudzić czytelnika, a wręcz przeciwnie zaintrygować, by chciał przeczytać go do końca.

Sprawny seocopywriter, czyli jaki?

Każdy, kto zleca, by stworzyć dla niego teksty na zamówienie wymaga, by osoba pisząca zlecone treści posiadała pewne niezbędne ku temu umiejętności. Sprawny copywriter, to nie ten, który potrafi w jak najszybszym czasie napisać mnóstwo mało atrakcyjnych tekstów, a ten, kto w sposób umiejętny posługuje się słowem pisanym, dobrze orientuje się w temacie o którym pisze, czy też jest skuteczny w swoim pisaniu przekazując czytelnikowi treści, które przełożone są na język reklamy. Choć nie ma jednego wzorca copywritera, można jednak wymienić cechy, które każdy dobry i szanujący się copywriter seo mieć powinien. A są to:

  • doskonała znajomość języka w którym tworzone są teksty (pisanie tekstów seo nie ogranicza się tylko do języka polskiego, a do wszelkich języków, na jakie klient zgłasza zapotrzebowanie)
  • kreatywność
  • sumienność i rzetelność
  • znajomość podstaw marketingu
  • umiejętność sprawnego wplatania słów kluczowych w treść
  • merytoryczność, czyli bardzo dobre rozeznanie w temacie, na który tworzona jest konkretna treść

Jak zostać copywriterem SEO

Osoby, które szukają zatrudnienia w branży SEO copywritingu mają wiele możliwości, by podjąć się tego zajęcia. Zacznijmy jednak od początku. Aby zostać zawodowym copywriterem, w tym seo copywriterem nie jest wymagane ukończenie konkretnej szkoły, czy studiów wyższych. Pomocne jednak z całą pewnością będą studia humanistyczne, w tym szczególnie filologie, czy dziennikarstwo. Aby zacząć, wystarczy odrobina talentu i samozaparcia.

Gdzie można znaleźć pracę? Przede wszystkim można działać na własną rękę lub zatrudnić się np. w agencji reklamowej. Jeśli zdecydujecie się na samo zatrudnienie, najczęściej teksty zdobędziecie w następujących miejscach:

– giełdy tekstów

– serwisy dla copywriterów

– Facebook i inne media społecznościowe

– rekomendacje klientów

– ogłoszenia lokalne

Dla kogo przeznaczone są usługi copywritingu SEO?

Teksty na zamówienie potrzebne są całej rzeszy klientów. Przede wszystkim zaś tym posiadającym swój biznes, który chcą wypromować za pomocą tego rodzaju tekstów. Copywriter SEO tworząc unikatowy dla wyszukiwarek internetowych tekst pozwala na wbicie pozycjonowanej w ten sposób strony na jak najwyższe i najlepsze pozycje w równych internetowych wyszukiwarkach, w tym googlowskiej.

Tyle teoria, a jak wygląda to w praktyce?

Kim są klienci najczęściej zamawiający teksty SEO i na jakie strony internetowe one trafiają? Jako że jak już wspomnieliśmy seo copywriterzy zajmują się w głównej mierze tworzeniem tekstów krótkich i pozycjonujących, które z charakteru są informacyjne oraz reklamowe, dlatego też ich prace najczęściej widoczne są na stronach zapleczowych, stronach www, blogach, etc. Teksty te trafiają jako opisy produktów dostępnych w konkretnym sklepie internetowym, mogą też stać się bazą do stworzenia całej strony internetowej od podstaw. Wszystko zależy od stopnia umiejętności copywritera oraz od potrzeb klienta. Z innych najczęściej wyszukiwanych prac copywritera SEO potrzebne są także teksty z synonimami, jak i treści do katalogów, itp.

Po co komu copywriter SEO?

Wydawać mogłoby się, iż teksty o których mowa może napisać każdy. Tymczasem jest to bardzo błędne myślenie, zwłaszcza w obliczu konieczności prawidłowego wypromowania strony. Stworzenie dobrego tekstu informacyjno – reklamowego to umiejętność, która jest wypadkową wielu elementów i umiejętności, jakie posiada sprawny copywriter. Konieczność napisania spójnego, logicznego i merytorycznego tekstu plus stosowanie się do wytycznych klienta to nie lada wyzwanie, któremu sprostać można poprzez praktykę oraz tzw. lekkie pióro. Nie zapominajmy też, iż tekst ten mają przeczytać odbiorcy, którzy dzięki temu wykażą zainteresowanie konkretnym produktem, czy marką. Dlatego tekst taki musi być pasjonujący, jak książki najpoczytniejszych autorów.

Zalety i wady seo copywritingu

Jak każdy zawód, także i praca w copywritingu seo ma zarówno wady, jak i zalety. To, czy przeważać będą plusy, czy minusy zależy od indywidualnego podejścia każdego z piszących. Patrząc jednak pod kątem dużej konkurencji na rynku oraz ciągłego zainteresowania zleceniodawców  specjalistami z zakresu SEO, można wywnioskować, iż osób dostrzegających więcej pozytywów jest znacznie więcej.

Jeśli zebrać najczęściej pojawiające się opinie na temat pracy seo copywritera, będą one następujące;

Zalety:

– elastyczny czas pracy

– olbrzymia ilość zleceń i zleceniodawców

– możliwość pisania w dowolnym miejscu

– możliwość samo zatrudnienia

– możliwość negocjowania stawek z klientami zdobywanymi za pośrednictwem giełd tekstów

– ciągłe uczenie się nowych rzeczy związanych ze zróżnicowaną tematyką pisanych tekstów

Wady:

– duża konkurencja na rynku

– niskie stawki za wykonaną pracę

– sztywne stawki przy zatrudnieniu w większości platform copywriterskich